ساحل دریا آن لاین

ساحل دریا آن لاین

تماس و پیامک به نشریه 09117895385 و ارسال ای میل sada1390@yahoo.com
ساحل دریا آن لاین

ساحل دریا آن لاین

تماس و پیامک به نشریه 09117895385 و ارسال ای میل sada1390@yahoo.com

بهترین هدیه کتاب است



 

سید جلیل مرتضوی امام جمعه رامسر گفت: در دنیا بهترین هدیه کتاب است در حالی که در ایران با هدیه گرفتن کتاب رنجیده خاطر می‌شویم.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از رامسر، سید جلیل مرتضوی در دیدار سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی رامسر به همراه کتابداران این شهرستان گفت: رفتن به کتابخانه، نشستن و کتاب خواندن آدابی دارد که لازم است این آداب فرا گرفته شود.

 

وی افزود: دین اسلام هم برای باسواد شدن و یادگیری ارزش و قداست قائل است.

 

امام جمعه رامسر خاطرنشان کرد: امروز یکی از بزرگ‌ترین ضعف در جامعه اسلامی ما کاهش سهم مطالعه ایرانیان است که هم در ایران و هم در جهان این سهم مطالعه بسیار اندک است.

 

مرتضوی ادامه داد: به هر حال ما در ابتدای راه هستیم و در مقوله کتاب و کتابخوانی باید تلاش بسیاری در این زمینه صورت گیرد.

 

این مسئول تاکید کرد: در دنیا بهترین هدیه، دادن کتاب است در حالی که در ایران با هدیه گرفتن کتاب رنجیده خاطر می‌شویم.

 

وی گفت: ما باید برای ارتقا و شکوفایی فرهنگ کتاب و کتابخوانی بکوشیم.

نخستین کنگره بین‌المللی ابن شهر آشوب در ساری


مهمان ویژه روز اول نخستین کنگره بین المللی علامه ابن شهر آشوب رئیس قوه قضائیه صادق آملی لاریجانی روز دوم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.

 

عباسعلی ابراهیمی در نشست خبری که به مناسبت نخستین کنگره بین المللی این شهر آشوب ساروی مازندرانی، در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد یکی از وظایف ذاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران را معرفی مفاخر و مشاهیر استان دانست و گفت: مشاهیر و مفاخر میراث فرهنگی یک جامعه هستند.

 

به گزارش ایلنا از ساری، وی افزود: استان مازندران در جهت شناساندن این امر مهم از جایگاه مطلوبی برخوردار است.

 

ابراهیمی با اشاره به اینکه معرفی مفاخر یکی از راه‌های مقابله با تهاجم فرهنگی است گفت: معرفی شخصیت‌هایی از جمله ابن شهر آشوب به دنیا می‌تواند اثرات خوبی به دنبال داشته باشد و نسل جوان می‌تواند از این گونه افراد الگو بگیرد.

 

دبیر نخستین کنگره بین‌المللی علامه ابن‌شهر آشوب ساروی مازندرانی از ابن شهر آشوب به عنوان شخصیت جهانی نام برد و تصریح نمود: بحث ابن شهرآشوب متعلق به شهر یا استان نبوده بلکه شخصیت جهانی و متعلق به تاریخ است.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در ادامه گفت: فراخوان این کنگره که به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی منتشر شد وکه به ۴محور اصلی، زندگی و شخصیت، اندیشه‌ها، اوضاع سیاسی و اجتماعی و کتاب‌شناسی ابن شهرآشوب پرداخته شد.

 

ابراهیمی با اشاره برگزاری نخستین کنگره بین المللی علامه ابن شهر آشوب ساروی مازندرانی در ۲۹ و ۳۰ آبان در پلاژ ناجای ساری و ۲ آذر در قم گفت: مهمان ویژه روز اول نخستین کنگره بین المللی علامه ابن شهر آشوب رئیس قوه قضائیه و روز دوم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.

 

دبیر نخستین کنگره بین‌المللی علامه ابن‌شهرآشوب ساروی مازندرانی با بیان اینکه ۱۱۷ مقاله به دبیرخانه نخستین کنگره بین المللی علامه ابن شهر آشوب ارسال شد تصریح نمود: پس از ارزیابی کمیته ارزیابی ۷۵ مقاله را منتخب و ۵۳ مقاله به صورت برگزیده شند که این مقالات در کتاب کنگره منتشر می‌شوند.

 

ابراهیمی ادامه داد: از کشورهای نیویورک، عراق، لبنان، هلند و پاکستان مقالاتی به دبیرخانه نخستین کنگره بین المللی علامه ابن شهر آشوب ارسال شده است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران یکی از افتخارات کنگره ابن شهرآشوب را رسیدن به محضر رهبری عنوان کرد و گفت: گزارشی را تقدیم ایشان کردیم، که ضمن رضایت و تایید عنوان داشتندحوزه‌های علمیه قم نسبت به مستندسازی آثار و خدمات ابن شهر آشوب اقدام نمایند.

 

وی همچنین افزود: با هماهنگی‌های به عمل آمده با آموزش و پرورش مقرر میدان و مدرسه‌ای در منطقه دو آموزش و پرورش ساری با عنوان علامه ابن آشهر آشوب نامگذاری شود که تمهیدات آن آماده شده است.

 

ابراهیمی با اشاره به اینکه اشعار فراوانی از علامه ابن شهرآشوب ماندگار شده گفت: کتاب اشعار این شهر آشوب در بیش از یک هزار صفحه چاپ شده و در اختیار شرکت کنندگان کنگره قرار خواهد گرفت.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در پایان دیگر برنامه‌های کنگره ابن شهرآشوب ساروی را، شناخت نامه مصور علمای دوره قاجار از گلوگاه تا رامسر، آرای فقهی ابن شهرآشوب، استفتائات شیخ مفید و کتاب تاثیر حیات علمی و عملی ابن شهرآشوب برای جوانان را از جمله آثاری عنوان کرد که چاپ چاپ شده و در اختیار شرکت کنندگان این کنگره قرار می‌گیرد.

 

گفتنی است علامه ابن شهرآشوب ساروی در سال ۴۸۹ هجری در مازندران به دنیا آمد و در سال ۵۸۸ هجری در شهر حلب درگذشت.

زنگ هفته کتاب و کتابخوانی در مدارس رامسر نواخته شد.


 


 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از رامسر، همزمان با آغاز هفته کتاب و کتابخوانی، زنگ مطالعه در مدرسه نمونه دولتی فاطمیه رامسر نواخته شد.

 

سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان رامسر دلیل نواختن زنگ مطالعه را برای دانش‌آموزان بیان کرد و گفت: اهمیت کتاب و کتابخوانی بر کسی پوشیده نیست.

 

وی با بیان اینکه 25 آبان تا دوم آذر هفته کتاب و کتابخوانی است، اظهار داشت: هر چیزی باید جایگاه خود را داشته باشد و این خانواده‌ها هستند که می‌توانند نقش بارزی را برای کتابخوان کردن کودکان‌شان ایفا کنند.

 

سلمان طالشی با اعلام اینکه فرهنگ مطالعه باید از والدین به کودکان انتقال یابد،خاطر نشان کرد: اگر پدر و مادر به کتاب خواندن مشغول باشند کودکان هم با دیدن آنها راغب به مطالعه می‌شوند.

 

سرپرست اداره کتابخانه‌های رامسر تاکید کرد: باید عادت کتاب خواندن ایجاد شود.

 

برزگر رابط فرهنگی کتابخانه‌های عمومی شهرستان رامسر در حاشیه آیین زنگ مطالعه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در رامسر گفت: به منظور ترویج فرهنگ مطالعه،نواختن زنگ مطالعه در یکی از مدارس رامسر صورت گرفته است.

 

معصومه فتوک ابراز داشت: امید است که دانش‌آموزان به همراه معلمان و والدین،با شرکت گسترده در فعالیت‌های کتابخوانی با عضویت از ترویج مطالعه حمایت کنند.

 

وی خاطر کرد: هدف از اجرای طرح نواختن زنگ مطالعه در افزایش سرانه مطالعه در کشور بسیار مفید است.

 

برزگر تصریح کرد: عضویت رایگان،برگزاری همایش کتاب و کتابخوانی،نمایشگاه کتاب و تقدیر از برگزیدگان در مسابقات کتابخانه‌های رامسر از جمله فعالیت کتابخانه‌های رامسر در هفته کتاب و کتابخوانی است.

شهدا مظهر هویت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی هستند



 

به گزارش خبرنگار ایرنا ، غلامحسن تسخیری مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه شهرستان رامسر چهارشنبه شب در مراسم یادواره دو شهید گمنام چابکسر شهرستان رودسر که در محل پارک شهید انصاری این شهر برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: این حضور مردم یک پیام بسیار مهم و ارزشمند دارد و آن این است که مردم پای ارزش های انقلاب ، نظام و شهدا ایستاده اند.

 

وی ادامه داد: مردم راه شهدا را که نشات گرفته از راه امام حسین (ع) است ، با قدرت و قوت ادامه می دهند.

 

وی با بیان اینکه شهدا چشم و چراغ این انقلاب و نظام هستند، اظهار کرد: مادامیکه این فرهنگ ایثار و شهادت وجود دارد، روز به روز بر پویایی و بالندگی نظام افزوده می شود و این متاثر از ایثارگری ها و جانفشانی های شهدای ماست.

 

مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه شهرستان رامسر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این مطلب که دشمنان انقلاب و نظام از طرق مختلف در صدد ضربه زدن به این انقلاب و نظام هستند، اظهار کرد: تاسی از ولایت فقیه تنها راه درامان ماندن این انقلاب از آسیب ها و مشکلات است.

 

وی ادامه داد: راهی که شهدا از آن تبعیت کردند و ما نیز باید با تمام وجود از ولایت فقیه دفاع کنیم تا نظام خود را از خطرات و آسیب ها مصون نگه داریم.

 

محمود کشاورز امام جمعه چابکسر نیز در این مراسم با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران متاثر از فرهنگ عظیم عاشورا است، گفت: این ایثارگری ها و شهادت طلبی ملت ما از فرهنگ عاشورا نشات گرفته است.

 

کشاورز بیان داشت: شهدا با نثار خون پاک خود انقلاب و نظام ما را تثبیت کردند و ما هم باید با تمام وجود راه آنان را ادامه دهیم.

 

وی حضور این همه هیات عزاداری در اربعین شهدای گمنام چابکسر را نشان از عمق ارادت آنان به شهدای والامقام هشت سال دفاع مقدس دانست و افزود: این حضور نشان می دهد که مردم ایران ارادت زیادی به شهدا که وارثان حقیقی انقلاب و نظام هستند، دارند و راه آنان را همواره ادامه می دهند.

 

کشاورز با تاکید بر این مطلب که شهدا در اوج معنویت و عظمت قرار دارند، بیان داشت: همین فرهنگ امروز قدرت های مستکبر و زورگو را به زانو در آورده است.

 

گزارش خبرنگار ایرنا حاکیست بیش از 10 هیات عزاداری در قالب زنجیرزنی و سینه زنی با حضور در محل مراسم ، ارادت خود را به شهدا نشان دادند و با آنان تجدید بیعت بستند تا راه آنان را که راه امام حسین (ع) است، ادامه دهند.

 

در این مراسم بخشدار و جمع دیگری از مسئولان ، خانواده های معظم شهدا و قشرهای مختلف مردم حضور داشتند.

 

بخش چابکسر در یکصد کیلومتری شرق مرکز استان گیلان قرار دارد.

کتالم و سادات شهر لرزید



زمین لرزه‌ای به بزرگی 3.1 در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) کتالم و سادات شهر، مازندران را لرزاند

.

ه گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران،به نقل از مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران؛ زمان این زمین لرزه ساعت  ۰۸:۳۸:۰۳.۹با قدرت 3.1 ریشتر در کتالم و سادات شهر، مازندران ثبت شده است.

 

 

تاریخ وقوع زلزله:

جمعه، 24 آبان 1392 در 08:38:03
(وقت محلی - تهران)

2013-11-15 05:08:03
 (UTC)

بزرگی زلزله:

۳.۱

نوع بزرگی:

MN

موقعیت رومرکز زلزله:

۳۶.۸۴ شمالی و ۵۰.۷۸ شرقی

عمق:

۱۰ کیلومتر

عدم قطعیت مکانی:

۱.۷۴+/- کیلومتر در جهت شمالی - جنوبی
۲.۲۲+/-  کیلومتر  در جهت شرقی - غربی

منطقه:

استان مازندران

فاصله‌ها:

6 کیلومتری کتالم و سادات شهر، مازندران
9
کیلومتری تنکابن، مازندران
13
کیلومتری رامسر، مازندران
141
کیلومتری تهران، تهران

منبع:

موسسه ژئوفیزیک، دانشگاه تهران

 

 

ضبط ۱۲ قبضه اسلحه شکاری در رامسر



محمدرضا نیاستی رئیس اداره محیط زیست رامسر گفت: ۱۲ قبضه سلاح شکاری از متخلفان در رامسر ضبط شد.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رامسر به نقل از روابط عمومی محیط زیست رامسر، محمدرضا نیاستی اظهار کرد: شکارچیان می‌توانند از هم اکنون تا 15 اسفند ماه امسال با در دست داشتن دفترچه شناسایی و جواز حمل به اداره حفاظت محیط زیست مراجعه کنند.

 

وی افزود: شکار معمولا در فصول سرد سال بوده و در رامسر تیر اندازی و شکار در مناطق جنگلی نیز ممنوع است.

 

رئیس اداره محیط زیست رامسر بیان کرد: شکارچیان باید با رعایت حریم  و دور از منازل مسکونی برای کشاورزان مزاحمتی فراهم نکنند.

 

نیاستی گفت: با تلاش و کوشش نیروهای یگان حفاظت این اداره در یک ماه اخیر تعداد 12 قبضه اسلحه  شکاری از متخلفان کشف و ضبط شد.

 

وی تصریح کرد: با برنامه ریزی انجام شده، یگان حفاظت با شدت و به صورت شبانه روزی با متخلفان و متجاوزان به عرصه های طبیعی و حیات وحش برخورد خواهد کرد.

 

رئیس حفاظت محیط زیست رامسر با ابراز نگرانی از ورود شکارچیان به باغ ها و مزارع و خطرات احتمالی گفت: از مردم عزیز رامسر می خواهیم در صورت مشاهده هر گونه تخلف زیست محیطی اعم از آلودگی زیست محیطی ،شکار و صید مراتب را به این نهاد اطلاع دهند.

 

به گفته نیاستی، سال گذشته تعداد 150 نفر جواز شکار را از اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رامسر دریافت کردند.

جلوگیری از تغییر کاربری هفت هزار مترمربع از اراضی کشاورزی رامسر


مدیرجهاد کشاورزی رامسر گفت: در مهر ماه سال جاری 9 فقره پرونده تشکیل و از تغییر کاربری هفت هزار و 50 مترمربع از اراضی زراعی و باغی در شهرستان جلوگیری شد.

 

هادی پادام در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری افزود: از سوی واحد امور اراضی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان رامسر در مهرماه سال جاری تعداد دو فقره پرونده به مساحت 993 مترمربع جهت طرح در کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری در این شهرستان تنظیم شد.

 

پادام مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رامسر در ادامه، از صدور سه فقره مجوز مسکونی تک واحدی خروج دام به مساحت 885 متر مربع، تنظیم یک فقره پرونده واگذاری اراضی دولتی منابع طبیعی به مساحت 120 هزار مترمربع، طرح 9 فقره پرونده در محاکم قضایی، پنج فقره صدور احکام له مدیریت و 2 فقره احکام علیه مدیریت و صدور 10 فقره مجوز نقل و انتقال و تفکیک اراضی و ... در این شهرستان خبر داد.

 

وی افزود: پاسخ به 33 مورد پاسخ استعلامات ادارات مختلف، شرکت در دو جلسه کمیسیون ماده 56 قانون ماده واحده، شرکت در دو جلسه کمیته و کمیسیون ماده مستقر در شهرداری و استانداری، شرکت در جلسه بنیاد مسکن در خصوص طرح هادی روستا، تشکیل 3 جلسه کمیسیون ارزیابی، نظارت بر 3 مورد اراضی واگذاری موضوع ماده 32 - 31 را بمساحت 6500 متر مربع و ... از جمله فعالیت های دیگر این مدیریت در بخش امور اراضی در مهر ماه سالجاری عنوان کرد.

معضل زباله عباس آباد با ساخت کارخانه کمپوست تنکابن برطرف می شود



ˈسیدامیرحسینی جو ˈ فرماندار عباس آباد، معضل زباله را دغدغه ای جدی مسوولان این شهرستان دانست و گفت: باید با پیگیری بیشتر متولیان امر برای شتاب بخشی روند اجرای طرح کارخانه کمپوست منطقه ˈپرده سرˈ تنکابن نسبت به رفع اساسی معضل زباله در این شهرستان ها اقدام کرد.

ˈسیدامیرحسینی جو ˈ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ساخت کارخانه کمپوست تنکابن از جمله طرح های مصوب رهبری است که متاسفانه با گذشت حدود 18 سال هنوز به بهره برداری نرسیده است.

 

رهبرمعظم انقلاب درسال 74 سفری به شهرستان تنکابن داشتند که در آن سفر پرخیر و برکت اعتبار قابل توجهی برای ساخت کارخانه کمپوست تخصیص داده شد.

 

فرماندار عباس آباد بدون اعلام میزان پیشرفت فیزیکی این طرح، اظهار داشت: هم اکنون کارخانه کمپوست در زمینی حدود هشت هکتار در منطقه پرده سر دو هزار تنکابن در حال ساخت است که روند ساخت آن مطلوب پیش نمی رود.

 

وی افزود: طبق برنامه مقرر شد در صورت ساخت این کارخانه ، زباله شهرهای کلارآباد، سلمانشهر ، عباس آباد ، نشتارود ، خرم آباد ، رامسر، تنکابن و روستاهای این شهرستان ها پس از جمع آوری و حمل برای بازیافت و امحاء به آنجا برده شود.

 

طبق آمار منابع رسمی، روزانه حدود 400 تن زباله در شهرستان های تنکابن ، رامسر و عباس آباد واقع در غرب مازندران تولید می شود.

 

فرماندار عباس آباد با اشاره به جلسه روز یکشنبه هفته جاری فرمانداران و شهرداران استان با موضوع مدیریت پسماند در استانداری مازندران گفت: در آن جلسه ساماندهی زباله و ارایه گزارش مسوولان مربوط نسبت به تکمیل نشدن بموقع کارخانه های کمپوست در برخی از شهرستان ها مورد تاکید قرار گرفت.

 

حسینی جو یادآور شد: برهمین اساس جلسه ای نیز در شهرستان داشتیم که علاوه بر تعیین مکانی مشخص برای دفع موقت زباله شهری سلمانشهر، برابر ضوابط درحوزه روستایی دهیاران و شهری نیز شهرداران مکلف به ساماندهی زباله در منطقه شدند.

 

وی برای جمع آوری مطلوب زباله در این شهرستان خواستار همکاری همه جانبه مسوولان نهادهای ذیربط شد.

 

فرماندارعباس آباد ابراز امیدواری کرد که با پایان رسیدن بموقع کارخانه کمپوست تنکابن ، معضل زباله این شهرستان به طور اساسی رفع شود.

 

شهرستان های رامسر، تنکابن و عباس آباد بیش از 250 هزار نفرجمعیت دارد.

انتصاب سرپرست جدید شعبه بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مازندران

در ابلاغی از سوی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مازندران، علیرضا فتاحیان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، به عنوان سرپرست شعبه بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مازندران ( رامسر ) منصوب شد. 

 

در این ابلاغیه خطاب به فتاحیان آمده است: با استعانت از درگاه خداوند منان و نظر به تعهد جنابعالی به موجب این ابلاغ به عنوان سرپرست شعبه بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مازندران ( رامسر ) منصوب می شوید.  

امید است در راستای سیاست ها و اهداف عالیه دولت تدبیر وامید وبابهره گیری از تجارب اعضای هیئت علمی، دانشجویان و همکاران در ارتقا برنامه گروه های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی موفق و موید باشید.  

شعبه بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مازندران در رامسر واقع است.  

 

اولین نشست هم اندیشی اعضای شورای اسلامی شهر رامسر و اتحادیه تاکسیرانی و سازمان حمل و نقل


   

 

 

 نخستین نشست هم اندیشی اعضای شورای اسلامی شهر رامسر و اتحادیه تاکسیرانی و همچنین مسئول امور حمل و نقل عمومی شهرداری رامسر با محوریت بررسی مشکلات امور حمل و نقل شهری برگزار شد .

 

هادی حلاجیان رئیس شورای اسلامی شهر رامسر در این خصوص اظهار داشت : باتوجه به نارضایتی رانندگان خودروهای ون تاکسیرانی مبنی بر نداشتن ایستگاه ثابت و همچنین بروز برخی مشکلات در خصوص تاکسی های بی سیم این نشست برگزار شد .

 

وی افزود : در حال حاضر رامسر دارای 35 دشتگاه ون تاکسی است که 15 دستگاه از این خودروها بصورت گردشی کار می کردند و ایستگاه ثابت نداشتند ؛ لذا برای رفع این مشکل مقرر شد تا ون هایی که در محلات مستقر بودند ، مجددا در همان محله ها استقرار یابند و ساماندهی شوند .

 

حلاجیان اضافه کرد : در این جلسه مشکلات ترافیکی فاصله بین دو پل صفارود نیز بررسی شد و همچنین از سوی اتحادیه تاکسیرانی پیشنهاد شد تا برای رفع ترافیک در روز بازار سنتی رامسر ، خط ویژه تاکسی از شهرداری تا بازار فعال شود .

 

رئیس شورای اسلامی شهر رامسر در ادامه گفت : در این جلسه مقرر شد تا مسیرهای میدان امام ( ره ) تا کمربندی فاز 2 و چهارراه بسیج تاکسی های ون برای جابجایی مسافر حضور داشته باشند .

 

وی گفت : مسیر چهارراه بسیج تا باغ ملی نیز از جمله مباحث مطرح شده بود که حمل و نقل عمومی در آن کمرنگ صورت می گرفت و در این جلسه مقرر شد تا در این مسیر نیز تاکسی ها فعال شوند .

 

در پایان مقرر شد جلسه منظم ماهانه بین سازمان حمل و نقل همگانی شهری ، اتحادیه تاکسیرانی و اعضای محترم شورا برگزار و مشکلات حمل و نقل شهری بررسی و برای حل مشکلات اقدام شود .

نویسنده ی « تاریخ و جغرافیای تاریخی رامسر » جاودانه شد.


نویسنده ی « تاریخ و جغرافیای تاریخی رامسر » جاودانه شد. تواضع ، فروتنی و تحقیق و پژوهش از خصایص ارزنده ی این نویسنده ی رامسری بود.

 از شادروان « سید محمد تقی سجادی » خاطره های خوش و زیبائی به یادگار مانده است و بسیاری ، شیرین ترین لحظه ی زندگی خود را با صدای پیوند دهنده ی او آغاز کرده اند.

در دهه ی محرم 1435 محمد تقی سجادی دار فانی را وداع گفت و به دیدار اجداد پاک و مطهر خویش ، اهل بیت عصمت و طهارت پیوست.

« ساحل دریا » در گذشت این سید بزرگوار را به همه ی شهروندان خوب رامسر خصوصا اصحاب قلم و خانواده ی داغدارش تسلیت عرض می نماید.




دانشمند ایرانی ماموریت «آپولو» در 106 سالگی درگذشت

استاد ابوالقاسم غفاری، استاد دانشگاه های هاروارد و پرینستون آمریکا و نخستین دانشمند ایرانی ناسا که در ماموریت اعزام انسان به ماه(آپولو) نیز همکاری داشت، شامگاه سه شنبه در 106 سالگی درگذشت.

غفاری در اوایل دهه‌ 1950، هم‌زمان با حضور «انیشتین» در مؤسسه‌ی مطالعات پیشرفته «دانشگاه پرینستون» در زمینه‌ی «تئوری میدان منسجم جاذبه و الکترومغناطیسی» تحقیق می‌کرد.

در آن زمان، ریاست این مؤسسه را «رابرت اوپنهیمر» برعهده داشت.

یک ماه پیش (12 اکتبر) دانشگاه هاروارد طی مراسمی از یک عمر تلاش علمی استاد غفاری تقدیر کرد.

ویدا غفاری، دختر مرحوم دکتر غفاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمی ایسنا با تایید خبر فوت ایشان اظهار داشت: استاد غفاری روز سه شنبه هفته گذشته در ساعت 10 و 55 دقیقه شب در 106 سالگی درگذشت.

«دکتر غفاری» که صد و شش سال پیش در تهران متولد شده بود پس از پایان تحصیلات خود در دارالفنون در سال 1929 با یک بورسیه‌ی کامل برای ادامه‌ی تحصیل در رشته‌ی ریاضیات و فیزیک در «دانشگاه نانسی» فرانسه به آن کشور اعزام شد.

وی مدرک دکتری خود را از «دانشگاه سوربن» دریافت کرد.

در سال 1936 وی در «رصدخانه‌ی پاریس» در حوزه‌ی «مکانیک فلکی» فعالیت می‌کرد که اساس کار بعدی وی محاسبه‌ی این مطلب بود که چه مقدار نیرو برای پرتاب کردن یک راکت به مدار اطراف کره‌ی ماه بدون خطا کردن مورد نیاز است.

«غفاری» در سال 1937 برای تدریس در دانشگاه تهران به ایران بازگشت.

وی از سال 1938 تا 1941 خدمت سربازی خود را انجام داد که طی آن به سطح‌بندی اراضی شمال تهران برای آماده‌سازی آن برای ارتش اشتغال داشت.

در سال 1950 به‌دعوت «دانشگاه هاروارد» و به‌عنوان محقق «فولبرایت» (بورسیه‌ی بین‌المللی از کشورهای مختلف) به‌عنوان استادیار پژوهشی در زمینه‌ی «معادلات دیفرانسیل» و در ادامه در زمینه‌ی «دینامیک گازی» فعالیت کرد.

»دکتر غفاری» و «دکتر محسن هشترودی» از جمله اولین ایرانیانی بودند که محقق «فولبرایت» شدند. «هشترودی» نیز هم‌زمان با «دکتر غفاری» در «دانشگاه هاروارد» در زمینه‌ی ریاضیات فعالیت داشت.

پس از پایان جنگ جهانی، وی در زمینه‌ی تحقیقات دایما به انگلیس و امریکا سفر می‌کرد.

در اوایل دهه‌ی 1950، این محقق ایرانی هم‌زمان با حضور «انیشتین» در مؤسسه‌ی مطالعات پیشرفته «دانشگاه پرینستون» در زمینه‌ی «تئوری میدان منسجم جاذبه و الکترومغناطیسی» تحقیق می‌کرد.

در آن زمان، ریاست این مؤسسه را «رابرت اوپنهیمر» برعهده داشت که ارتباط خوبی با «غفاری» داشت.

«دکتر غفاری» در سال 1956 برای کسب پستی در بخش ریاضیات اداره‌ی ملی استانداردهای امریکا به آن کشور سفر کرد و برای همیشه ماندگار شد.

بخشی از کارهای وی در آن‌جا شامل: «محاسبات حرکت ماهواره‌های زمینی مصنوعی» بوده است.

در سال 1962، اداره‌ی استانداردها به «غفاری» مجوز آغاز کار در آژانس فضانوردی امریکا (ناسا) به‌عنوان یک مشاور پاره‌وقت برای «مرکز پرواز فضایی گودارد» را اعطا کرد.

گفته می شود «غفاری» اولین ایرانی شاغل در آژانس فضانوردی امریکا (ناسا) بوده است.

از سال 1964، سه سال در برنامه‌ی فضایی سرنشین‌دار و وقتی پروژه‌های وی در سازمان به پایان رسید دانشمند تمام وقت در «ناسا» شد و در آن‌جا بر روی مأموریت‌های 11 و 12 آپولو مشغول به‌کار شد.

مسؤولیت اصلی وی این بوده است که مشخص کند چطور یک راکت به ماه فرستاده می‌شود.

وی باید جاذبه‌ی زمین و جاذبه‌ی ماه را محاسبه کرده و حساب می‌کرد که چه مقدار و چگونه اصلاحات میان دوره‌ای قدرتمند برای استقرار یک راکت در مدار اطراف ماه مورد نیاز است.

یک اشتباه کافی بود تا راکت با ماه تصادم کند و یا از مدار خارج شده و به اعماق فضا بیافتد.

هم‌چنین برای برنامه‌ی فضایی سرنشین‌دار وی باید بازگشت دوباره راکت را نیز محاسبه می‌کرد.

به گزارش ایسنا، در سال 1969، «غفاری» و دستیاران وی در بخش مأموریت‌های آپولو از سوی رئیس جمهور وقت امریکا برای خدمت‌اشان در مأموریت آپولو 11 مدال دریافت کردند.

«غفاری» برای مشارکت‌های ویژه‌ی خود در تحصیلات هوا، فضا در طول اولین دهه‌ی اکتشافات فضایی در سال 1970 از سوی «مرکز پرواز فضایی گودارد» در «آژانس فضانوردی امریکا (ناسا)» جایزه دریافت کرد.

وی در سال 1972 سه سال پس از این‌که «برنامه‌ی آپولو» انجام گرفته و نخستین فضانوردان به کره‌ی ماه رفتند و به‌سلامت بازگشتند از «ناسا» بازنشسته شد.

آپولو

در سال 1998، «کمیته‌ی هزاره» درباره‌ی پیش‌بینی وی درباره‌ی بزرگ‌ترین رویداد علمی هزاره‌ سؤال کرد و «غفاری» پاسخ داد: اگر بودجه‌ی ناسا به پایان نرسد یک مأموریت سرنشین‌دار تا سال2010 به سیاره ی مریخ صورت خواهد گرفت.

«استاد ابوالقاسم غفاری» که تا واپسین دم حیات نیز از تلاش و کوشش علمی باز نایستاد در پاسخ به کسانی که احساس وی را جویا شده بودند از این‌که نمی‌تواند در هیچ مرکزی کار کند ابراز تأسف کرده بود اگر چه همچنان تحقیقات و مطالعاتی را به‌صورت مستقل در منزلش انجام می‌داد.

ساحل دریا درگذشت این دانشمند نام‌آور ایرانی را به خانواده و دوستداران آن مرحوم و جامعه علمی و دانشگاهی تسلیت می‌گوید.

کرنازنی آیین فراموش شده مازندرانی‌ها


 

از آداب و رسوم بومی منطقه غرب مازندران آیین کرنازنی است. کرنا‌زنی ویژه عزای امام حسین (ع) بوده و در غرب مازندران و گیلان به ویژه در شهرستان رامسر برگزار می‌شود.

 

امروز تعداد اندکی از روستاهای غرب مازندران و شرق گیلان مراسم « کرنا‌‌زنی» انجام می‌دهند و این آیین رو به فراموشی است.

 

این آیین با آغاز ماه محرم شروع می‌شد و در واقع نوعی وسیله برای اعلام برپایی سینه‌زنی و نوحه‌خوانی برای گرامی داشت شهدای کربلا بود و مردم با شنیدن طنین ناله «کرنا» در مجلس عزا حضور می‌یابند.

 

دسته‌های کرناچی مشتمل بر دو سر گروه و بین پنج تا هفت نفر کرناچی بودند و گاهی سر کرناچی که رهبری کرناچیان را بر عهده داشت آهنگی را شروع به نواختن می‌کرد و کرناچیان از وی پیروی می‌کردند یا او آهنگی را می‌نواخت و کرناچیان دیگر دم مکمل آن را می‌نواختند.

 

سرکرناچی آهنگ یا امام سر می‌داد و کرناچیان یاحسین را در دمیدنشان بیان می‌داشتند و این نواختن تا زمان خستگی ادامه داشت و گاهی هم کرناچیان پیشاپیش هیئت‌ها در بیرون از مسجد حرکت می‌کردند.

لازم به ذکر است سال گذشته مراسم کرنا زنی به همت شهروندان خوب رامسر  ثبت معنوی گردید

مطالبات چایکاران رامسری پرداخت شد


رییس اداره چای رامسر در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری گفت: تمامی مطالبات چایکاران این شهرستان به ارزش بیش از 49 میلیارد ریال پرداخت شد.

 

بالا بندیان افزود:این مبلغ اعتبار مربوط به تحویل برگ سبز چای درحد فاصل اردیبهشت تا پایان ماه مهر سال جاری بود که به حساب شتاب بانک سپه چایکاران واریز شد.

 

وی با بیان این که میزان برداشت برگ سبز چای درجه یک امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال 17 درصد رشد کیفی داشت،گفت:در این مدت 523 تن برگ سبز چای به صورت تضمینی از سوی سه کارخانه چای منطقه خریداری شد.

 

وی سطح زیر کشت باغات چای رامسر را هزار و 800 هکتار و تعداد چایکاران منطقه را سه هزار نفر اعلام کرد وافزود:هر کیلو برگ سبز چای به صورت تضمینی درجه یک 12 هزار ریال و درجه دو شش هزار و 500 ریال خریداری می شود.

 

هفت درصد باغات چای شمال در رامسر واقع است.

17 پرونده قضایی برای دامداران بدون مجوز چرا در رامسر تشکیل شد



رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری رامسر گفت: در شش ماه نخست امسال 17 فقره پرونده قضایی برای دا مداران بدون مجوز چرا در این شهرستان تشکیل شد.

[17 پرونده قضایی برای دامداران بدون مجوز چرا در رامسر تشکیل شد]

 

ˈ سیدمهدی مولایی ˈ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت همچنین به 20 فقره شکایت دامداران از یکدیگر و مردم از دامداران که اغلب مربوط به حریم مرتع و تعداد مجاز دام بود، رسیدگی شد.

 

وی اظهار داشت: با توجه به این که هر مرتعی ظرفیت چرای مشخصی دارد برای حفظ پایدار مرتع و استفاده بهینه از آن و در قالب پروژه مدیریت و کنترل پروانه چرا، به تمام مراتع سر کشی و رعایت چارچوب های قانونی بررسی می شود.

 

مولایی با اشاره به این که 30 کیلومتر از محوطه های مربوط به جنگل کاری های سنواتی در شهرستان رامسر ترمیم و سیم کشی مجدد شد، یادآور شد: مناطقی که جنگل کاری می شود باید با سیم خاردار محصور شود تا نهال های کاشته شده از آسیب ناشی از تردد انسان یا چرای دام و حیوانات وحشی در امان بماند.

 

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری رامسر گفت: مراقبت از جنگل کاری شامل آبیاری در حد نیاز است تا پنج سال انجام می شود و پس از آن اندازه نهال ها به حدی می رسد که می توانند بدون مراقبت به زندگی خود ادامه دهند.

 

وی افزود: در صورتی که اراضی جنگل کاری شده به دست متجاوزان تصرف شود، با همکاری یگان حفاظت منابع طبیعی عملیات خلع ید انجام می گردد و به همین منظور از مناطق جنگل کاری شده بازدیدهای مرتبی صورت می گیرد.

 

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری رامسر همکاری شوراهای اسلامی روستاها و دهیاری ها با این نهاد را مطلوب دانست و گفت: در زمینه جاده سازی در جنگل و بازدید از عرصه ها همکاری خوبی با این نهادها داریم.

 

به گفته مولایی، تامین 10 هزار لیتر سوخت فسیلی برای جنگل نشینان و روستاییان از دیگر اقدامات صورت گرفته برای برطرف کردن نیازهای اساسی زندگی مردم و کاهش انگیزه های تخریب جنگل در این مدت بوده است.

 

حوزه منابع طبیعی شهرستان رامسر با 83 هزار هکتار مساحت دارای 25 هزار هکتار جنگل و 29 هزار هکتار مرتع است و مجموع مساحت آبادی ها و مستثنیات آن نیز در حدود 29 هزار هکتار برآورد می شود.

 

نخستین سالگرد سرگرد شهید مرتضی طالشیان فردا در روستای گالش‌محله رامسر برگزار می‌شود.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از رامسر‌، نخستین سالگرد شهادت سرگرد شهید مرتضی طالشیان در روستای گالش‌محله رامسر برگزار می‌شود.

 

این مراسم پنج‌شنبه هفته جاری 16 آبان ماه  از ساعت 14 الی 16 در مسجد امیر المومنین(ع) روستای گالش محله واقع در رامسر، هریس، خیابان میرزا کوچک‌خان برگزار می‌شود.

 

مراسم دسته‌روی و عزاداری نیز از سوی هیئت جوانان روستای گالش محله نیز ساعت 14 از بازار روستای گالش‌محله به سمت مزار شهید برگزار می‌شود.

 

مراسم نخستین سالگرد این شهید با سخنرانی حجت‌الاسلام شیخ صفر قاسمی  و مداحی کربلایی ارسطو خلعتبری برگزار می‌شود.

 

سرگرد شهید مرتضی طالشیان رئیس مبارزه با مواد مخدر میناب سال گذشته در درگیری با اشرار و قاچاقچیان بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید.

نماینده مجلس خواستار حمایت از شرکت تعاونی مرزنشینان مازندران شد


نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی خواستار حمایت مسوولان نهادهای ذیربط از شرکت تعاونی مرزنشیان مازندران شد.

ˈشمس الله شریعت نژادˈ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، جلوگیری از مهاجرت، کاهش مشکلات دولت برای تامین کالاهای ضروری مرزنشینان و گسترش روحیه تعاون گرایی در جامعه را از اهداف شکل گیری این شرکت تعاونی در مازندران برشمرد.

 

وی گفت: براساس قانون این شرکت تعاونی می تواند با بهره مندی از معافیت های حقوق گمرکی، مالیاتی و سود بازرگانی اقلامی نظیر برنج، شکر و چای وارد استان کند که سود آن عاید اعضا و قشر آسیب پذیر جامعه باشد.

 

او افزود: امروز به جز در مورد شکر و چای، مسوولان به دلیل نگاه نادرستشان به مازندران که ناشی از برنج خیز بودن آن است، از ارایه مجوز به تعاونی مرزنشینان استان برای واردات برنج خودداری می کنند و به همین دلیل این شرکت تعاونی ناگزیر است امتیازش را به شرکت تعاونی دیگر استان های مرزی بفروشد.

 

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تخریب و تبدیل بیشتر اراضی شالیزاری از یک دهه گذشته تاکنون به مسکونی در مازندران بویژه غرب این استان، گفت: میزان تولید برنج مازندران تامین کننده نیاز جمعیت بومی و گردشگر نیست و چاره ای جز واردات این محصول از طریق شرکت تعاونی مرزنشینان نداریم.

 

این نماینده مجلس برای رفع این مشکل از مسوولان نهادهای ذیرط خواستار اتخاذ تدابیر ویژه ای شد.

 

براساس آمارمنابع رسمی، در شش ماه نخست سال جاری به ارزش یک میلیارد و 92 میلیون دلار برنج وارد کشور شد.

 

شرکت تعاونی مرزنشیان مازندران دستکم یک میلیون نفر عضو دارد.

وبلاگ تئاتر رامسر راه اندازی شد

دوستداران نمایش و تئاتر در رامسر با راه اندازی سامانه ی اینترنتی به اطلاع رسانی در زمینه ی تئاتر پرداخته اند. ضمن خیر مقدم به این دوستان در فضای مجازی برایشان آرزوی توفیق می نمائیم.


علاقه مندان برای دیدن و اطلاع از اخبار نمایش و تئاتر به آدرس زیر مراجعه نمایند.


آدرس وب نوشت تئاتر رامسر



انهدام یک باند گلدکوئست در رامسر

 


تاریخ : 1392/08/13  نویسنده : محمدرضا بهرامی

 

 

عزیزالله قربانی فرمانده نیروی انتظامی شهرستان رامسر در گفتگویی با موج شمال از انهدام یک گروه گلدکوئست خبر داد و گفت:20 نفر از این گروه که اعضا و سرشاخه های اصلی آن همگی از خارج استان بودند دستگیر و همراه پرونده به دادسرا معرفی شدند.

 

وی افزود:این گروه در شهرستان رامسر لانه کرده بودند و اقدام به کلاهبرداری میکردند که پس از برسی ها و اقدامات لازم توسط پلیس آگاهی رامسر بازداشت و همگی به زندان محکوم شدند.

 

قربانی اذعان داشت:افرادی که در بحث گلدکوئست فعالیت دارند با زبان محبت و ایجاد فضایی صمیمی اقدام به فریب و کلاهبرداری از هم شهریان عزیز میکنند.

 

وی توصیه کرد:مردم و شهروندان عزیز فریب این گونه افراد را نخورند و هرگونه رفتار مشکوک را به سرعت با پلیس درمیان بگذارند.

 

فرمانده نیروی انتظامی در بخش دیگری از این گفتگو به دستگیری سارقان کابل های تلفن اشاره و تصریح کرد:این افراد با ماشین شخصی ابتدا نقاط  مختلف کوه را بررسی و در فرصت مناسب اقدام به بریدن سیم تلفن و دزدی میکردند.

 

قربانی گفت:این دزدها در یکی از روستاهای کوهستانی رامسر در حال سرقت بودند که پس از تعقیب و گریز توسط نیروی انتظامی دستگیر و تحویل محاکم قضایی شد.

 

وی افزود:این سارقان سابقه دار و از خارج شهرستان بودند.

پرداخت تمامی مطالبات چایکاران رامسر


 


به قلم :   عباس احمدی ماچیانی        دوشنبه سیزدهم آبان 1392  

 

رییس اداره چای رامسر گفت:تمامی مطالبات چایکاران رامسر به ارزش بیش از 49 میلیارد ریال پرداخت شد.

 

"اردلان بالا بندیان"روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ما افزود:این مبلغ مربوط به تحویل برگ سبز چای در حد فاصل اردیبهشت تا پایان مهر ماه سالجاری بود که به حساب شتاب بانک سپه چایکاران واریز شد.

 

وی ادامه داد:میزان برداشت برگ سبز چای درجه یک نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 17 درصد رشد کیفی دارد.

 

وی بیان داشت:در این مدت 523 تن برگ سبز چای به صورت تضمینی توسط 3 کارخانه چای خریداری شد.

 

وی گفت:سطح زیر کشت باغات زیبای چای رامسر 1800 هکتار بوده و 3 هزار چایکار در این حوزه فعالیت دارند.

 

وی ادامه داد:از مجموع برگ سبز چای خریداری شد به میزان حدود  200 تن چای خشک استحصال می شود.

 

به گفته بالا بندیان قیمت هر کیلو برگ سبز چای به صورت تضمینی درجه یک 12000ریال و درجه دو 6500ریال است که 52 درصد برگ سبز خریداری شده درجه یک است.

 

7درصد باغات چای شمال در رامسرواقع شده است.

امام جمعه رامسر:دشمنی آمریکا با ملت عزیز ایران ادامه دارد


به قلم :   عباس احمدی ماچیانی       

 

امام جمعه رامسر گفت:دشمنی آمریکا و هم پیمانانشان با ملت عزیز ایران ادامه دارد و این ملت با بصیرت همچنان گوش به فرمان منویات مقام معظم رهبری است.

 

"حجت الاسلام سید جلیل مرتضوی"روز دوشنبه در جمع دانش آموزان ،دانشجویان و  مردم شهرستان رامسرپس از پایان راهپیمایی 13 آبان در جلوی مصلی امام جواد(ع)افزود:حضور باشکوه این  خیل عظیم مردم در سراسر ایران گویای آن است که آمریکا نمی تواند یک دوست تمام عیار  برای ما باشد.

 

وی ادامه داد:لانه صهیونیست ها در آمریکا وجود دارد و مرگ بر آمریکا ضروری و لازم است.

 

وی بیان داشت:تا زمانی که اسراییل این غده سرطانی محو نشود این مرگ بر اسراییل همچنان طنین انداز بوده و حضور میلیونی مردم گویای حق طلبی و انزجارملت  از استکبار جهانی است.

 

وی گفت:سفارت آمریکا در هر کشوری لانه جاسوسی است و بدانند که ملت ایران با کسی دشمن نیست و دست اجانب را از سرزمینش کوتاه می نماید.

 

وی افزود:13 آبان به خاطر رویدادهای بزرگ تاریخی یوم الله می باشد و بیانگر وفاداری ملت به آرمان های  امام و شهیدان است.

 

وی اظهار داشت:امام (ره) حقانیت انقلاب را به گوش جهانیان رساندو شعار الله اکبر ملت بنیان طاغوت را از ریشه خشکاند.

 

شایان ذکر است راهپیمایی 13 آبان ساعت 10 صبح از جلوی شهرداری رامسر با حضور منظم دانش آموزان،دانشجویان و مردم آغاز و با قرائت قطعنامه و آتش زدن مترسک آمریکا و اسراییل به پایان رسید.

برگزاری جشن تیرماه سینزه در روستای لتر



داریوش قاسمی در آخرین پست وبلاگش" لتر "گزارشی تصویری از برگزاری جشن تیرماه سینزه در روستای لتر قرار داد.


     


در پایان از تمامی هنرمندان فرهنگ پرور علی الخصوص پهلوان حسینعلی امین چورته ، رستم جمشیدی ،سیدنورالدین  عدالت پناه ،سیدموسی(خالق)  حسینی ، شعبان  شفیع خواه ،عبداله مرادی، حامد  سلیمی ، کربلایی محرمعلی  طالش قربانی ، حاج مهدی امیرشعبانی ، قربان باقری ، مهدی  باقری ، بهزاد جنت قربانی و نوگل عزیز فاطمه  قاسمی وحمایت آقایان رحمت محدث دیلمی پدر مرحوم مهندس عین اله و اکبر آرموئی فرزند  مرحوم پهلوان سلیمان در تدارک وسایل مرتبط و میزبانی شایسته آقای علی جیرود نژاد تشکر می کنم


.

دیدن ادامه ی تصاویر

ماجراجویی 2 پسر عمو در دریای تاریک



ماجرا‌جویی دو پسر جوان در سفر دریایی خطرناک در ساحل مازندران حادثه تلخی را کلید زد.این دو پسر عمو در حالی‌که سوار یک قایق موتوری بزرگ سعی داشتند سفر دریایی میان بندر انزلی تا رامسر را به انجام برسانند در میانه راه گرفتار رخدادی هولناک شدند.

 

 عرش نیوز:ساعت 5 عصر روز چهارشنبه 8 آبان این دو پسرعمو در حالی‌که سه ساعت از آغاز سفر دریایی‌شان می‌گذشت و با پیمودن بیش از 150 کیلومتر در آب‌های ساحلی وقتی در سواحل حسن سرای شهر رودسر در شرق استان گیلان بودند،ابتدا تلفن همراهشان از دسترس خارج و بعد از مدت زمان کوتاهی خاموش شد.

 

«مجید» مرد جوانی که صاحب و خریدار قایق موتوری است وقتی پس از تلاش بسیار نتوانست با دو کارگر بخش‌های مختلف تله کابین رامسر ارتباط تلفنی برقرار کند احساس کرد باید حادثه ناگواری رخ داده باشد و خیلی زود در تماس با هلال احمر و نیرو‌های امداد و نجات ساحلی خواستار بررسی ماجرا شد.

 

وی در ادامه با مأموران پلیس تماس گرفته و در این باره خواستار اقدامات لازم شد تا شاید بتوانند سرنخی از دو کارگر جوان به‌دست آورند.

 

بر اساس ادعاهای این مرد که قسمتی از مجموعه تله کابین رامسر را برای جت اسکی سواری و جابه‌جایی گردشگران با قایق موتوری اجاره کرده است روز پیش از حادثه یک قایق موتوری قدرتمند را از شهر بندر انزلی خریداری کرده بود تا برای اجاره به مسافران به محل تله کابین رامسر منتقل کند.

 

این مرد گفت: یکی از کارگرانم به‌نام سجاد 20 ساله که مدت دوسالی است نزد من کار می‌کند خواست تا اجازه دهم وی به همراه پسر عمویش مصطفی که وی نیز از کارگران تله کابین بود از راه دریایی قایق را به رامسر انتقال دهند.

 

وی در ادامه گفت: با وجود این‌که من اصرار داشتم قایق را با کامیون به رامسر ببریم اما سجاد خواست تا اجازه دهم وی و پسر عمویش این سفر دریایی را داشته باشند.سرانجام پذیرفتم. آن دو بر اساس تماس تلفنی که با هم داشتیم ساعت 2 به سمت رامسر حرکت کردند. تا ساعت 5 که تماس ما برقرار بود آنها در منطقه رودسر بودند. باز هم به خاطر تاریکی هوا خواستم بقیه راه قایق را با یدک‌کش بیاورند اما سجاد گفت اتفاقی نمی‌افتد و تا ساعتی دیگر در رامسر خواهند بود.

 

وقتی بار دیگر تماس گرفتم در کمال تعجب متوجه شدم تلفن قطع شده و ارتباط برقرار نمی‌شود. ابتدا تصور کردم ممکن است تلفن همراهشان آنتن ندهد اما با گذشت مدتی وقتی دیدم این وضعیت ادامه پیدا کرد احساس کردم باید حادثه ناگواری رخ داده باشد و مسئولان را در جریان قرار دادم.

 

با این ادعا‌ها اکیپ‌هایی از قایق‌های گشت ساحلی در سواحل رودسر عملیات تجسس گسترده‌ای را آغاز کردند اما به خاطر تاریکی هوا عملیات با سختی همراه بود تا این‌که با روشن شدن هوا عملیات هوایی با بهره‌گیری از بالگرد‌های امدادرسان نیز ادامه یافته و آنان با تهیه عکس‌های هوایی از دریا و سواحل اطراف محل حدودی حادثه سعی در شناسایی سریع‌تر محل ناپدید شدن دو جوان قایق سوار داشتند.

 

ساعاتی بعد تکه‌هایی از لباس و بدنه خرد شده قایق در حوالی منطقه حسن سرای رودسر پیدا شد و این احتمال قوت گرفت که قایق دو جوان ناپدید شده شب هنگام در حالی‌که با سرعت به سمت رامسر در حرکت بوده با پره ماهی صیادان برخورد داشته و باعث واژگونی سرنشینان و تخریب قایق شده است.

 

 این فرضیه هنگامی قوت گرفت که ساعاتی بعد پیکر بی‌جان یکی از دو جوان گمشده به‌نام مصطفی در حالی‌که به پره‌های ماهی صیادان در منطقه حسن سرا گیر کرده بود، پیدا شد.لحظاتی بعد باک بنزین و صندلی قایق گمشده نیز در همان حوالی به دست آمد و این در حالی بود که هنوز هیچ ردی از سجاد، سرنشین دیگر قایق به‌دست نیامده است و تجسس‌ها برای پیدا کردن ردی از وی ادامه دارد.

 

گفته می‌شود سجاد مدتی قبل نیز در اقدامی مشابه یک قایق موتوری را از منطقه چمخاله در استان گیلان به رامسر منتقل کرده بود و در بخشی از تله کابین رامسر نیز به‌عنوان کارگر اجاره دهنده قایق و جت اسکی مشغول به‌کار بود.

نماینده مجلس خواستارشتاب بخشی روندساخت پایانه عرضه گل وگیاه عباس آبادشد


 

ˈشمس الله شریعت نژادˈ نماینده مردم شهرستان های تنکابن، رامسر و عباس آباد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متاسفانه روند عملیات اجرای این پایانه پیشرفت مطلوبی ندارد که باید متولیان امر موانع و مشکلات فراروی عملیات ساخت آن را شناسایی و برای رفع آن برنامه ریزی کنند.

 

وی با انتقاد از کندی روند عملیات ساخت این پایانه اظهارداشت : این طرح از طرح های مصوب سفرهای استانی دولت است و اگر سرمایه گذار آن تسهیلاتی نیز دریافت کرده است باید برای ساخت این پروژه هزینه کند.

 

نماینده مردم شهرستان های تنکابن، رامسر و عباس آباد با بیان این که بیشترین مقدار گل و گیاهان زینتی مازندران در این شهرستان تولید می شود، گفت: با اجرای این طرح اقتصاد منطقه در این بخش متحول و فضای لازم برای اشتغال واحدهای کوچک تولیدی نیز فراهم خواهد شد.

 

پایانه گل و گیاه عباس آباد در زمینی به مساحت حدود 200 هزار متر مربع و زیربنای 56 هزار متر مربع با 130 میلیارد تومان اعتبار در منطقه ˈاسب چین ˈدرحال احداث است.

 

گفته می شود این طرح حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

 

این پایانه دارای امکاناتی شامل سه تالار نمایشگاه دایم گل و گیاه، کارخانه تولید نهالچه های گل و گیاه، سردخانه با ظرفیت60 هزار تن، بازار بورس گل و گیاه، دانشگاه، بانک، گمرک ، اداره استاندارد، قرنطینه گل و گیاه، مرکز بذر و نهال، تالار حراج، مرکز تخلیه و بارگیری و دسته بندی(sorting)، اتاق بازرگانی، دفاتر اداری دولتی،هشت هزار متر مربع فضای گلخانه ای، هتل و مرکز تفریحی و گردشگری با پیست اسب سواری و سامان دهی چشمه ای برای جذب گردشگر است.

 

استان مازندران در زمینه تولید گل و گیاه زینتی مقام اول کشور را دارد و حدود چهار هزار و 700 پرورش دهنده گل و گیاه در این استان فعالیت دارند.

شهدای دانش آموز در عمل ولایت پذیری خود را به اثبات رساندند



سیدجلیل مرتضوی امام جمعه رامسر گفت: شهدای دانش آموز نماد مقاومت و ایستادگی در راه آرمان های انقلاب هستند که در عمل ولایت پذیری خود را به اثبات رساندند.

به گزارش ایرنا، سیدجلیل مرتضویˈ روز یکشنبه در یادواره 33 شهید دانش آموز رامسر که در کانون شهید سلیمان نژاد این شهر برگزار شد، افزود: دانش آموزان امروز باید ادامه دهنده راه شهدایی باشند که از سنگر کلاس درس و مجاهدت علمی به عرش الهی پرکشیدند.

 

امام جمعه رامسر یادآور شد: بنابراین باید در همه امور هوشیار باشیم و به منویات مقام معظم رهبری توجه کنیم.

 

مرتضوی ادامه داد: همانطوری که شهدا ذره ای از آرمان ها و ایده هایشان عقب ننشتند و در عمل پیرو ولایت بودند ما هم باید ادامه دهنده راه آنان باشیم.

 

فرمانده حوزه مقاومت بسیج دانش آموزی آیت الله بها الدینی رامسر نیز گفت: برگزاری این یادواره برای آمادگی هر چه بهتر و استقبال از کنگره بزرگداشت هزار و 710 شهید دانش آموز مازندران است که 12 آذرماه سال جاری در رامسر برگزار خواهد شد.

 

خواهر پاسدار ˈ زیبا گازرˈ افزود: شهدای دانش آموز در زمره مخلص ترین و پاک ترین شهدایی بودند که خون پاک خود را برای آبیاری انقلاب تقدیم ساختند.

صدرنشینی نکا و تنکابن در لیگ دسته اول فوتسال مازندران

به گزارش فارس، تا پایان هفته سوم این مسابقات در گروه شرق شاهین نکا، نگین سبز شیرگاه و پرسپولیس دارابکلا با 6 امتیاز به خاطر تفاضل گل اول تا سوم هستند و در گروه غرب این رقابت‌ها نیز آذربایجان تنکابن با هفت امتیاز در رده نخست و کوشکسرا نوشهر و خلعتبری رامسر با 6 امتیاز در رده‌های دوم و سوم قرار دارند


 

تیم‌های فوتسال شاهین نکا و آذربایجان تنکابن با برتری مقابل حریفان در صدر جدول گروه شرق و غرب فوتسال لیگ دسته اول مازندران قرار گرفتند.

 

 به گزارش فارس از شهرستان ساری، در هفته سوم لیگ دسته یک مازندران در گروه شرق تیم قلعه پایان گلوگاه مقابل مهمان خود بانک آینده ساری هفت بر چهار پیروز شد و پرسپولیس داربکلا با یک گل مغلوب میزبان خود کانون مهندسان قائمشهر شد.

 

در دیگر مسابقات نگین سبز شیرگاه در یک بازی پرگل هفت بر صفر شهدای اسلام آباد را برد و شاهین نکا نیز هشت بر سه مهمان خود کوا بهشهر را شکست داد.

 

در بازی‌های گروه غرب نیز تیم صدرنشین آذربایجان تنکابن پنج بر دو عباسا نور را برد و طاها تنکابن نیز چهار بر دو تله کابین رامسر را شکست داد.

 

همچنین دانشگاه مازندران سه بر دو از میزبان خود کوشکسرا نوشهر شکست خورد و خلعتبری رامسر نیز سه بر دو از سد هلستان نوشهر گذشت.

 


.

از سوی مسئول کنگره شهدای مازندران برنامه‌های اجلاسیه 10 هزار شهید مازندران اعلام شد



 خبرگزاری فارس: برنامه‌های اجلاسیه 10 هزار شهید مازندران اعلام شد

به گزارش بخش دفاع مقدس خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی کنگره شهدای مازندران، احمد الماس‌پور اظهار داشت: این اجلاسیه شامل کنگره ملی شهیده سیده طاهره هاشمی، چند کنگره قشری، چند یادواره شهرستانی و تعدادی از یادواره‌های یگانی و گردانی است که از هشت آذر در شهرستان‌های مختلف استان برگزار می‌شود.

 

معاون هماهنگ‌کننده سپاه کربلای مازندران برگزاری بیش از 1200 یادواره در سطح روستاها و محلات شهرهای استان را از بزرگ‌ترین عملیات‌های فرهنگی در جبهه مبارزه با تهاجمات مخرب فرهنگی دانست و افزود: ماهیت مردمی این یادواره‌ها و حضور خودجوش جوانان در مسیر برگزاری آنها، رمز ماندگاری و افزایش اثرگذاری این برنامه‌هاست و از مهم‌ترین کارکردهای این یادواره‌ها علاوه بر انعکاس مجاهدت‌ها و معرفی حماسه‌سازان سال‌های دفاع مقدس به نسل جوان، ایجاد وحدت و همبستگی و گسترش روحیه تلاش و پویایی در سطح محلات است.

 

الماس‌پور به جمع‌آوری اطلاعات و تکمیل پرونده سرگذشت پژوهی 9 هزار و 200 شهید استان اشاره کرد و افزود: تلاش متولیان برگزاری این اجلاسیه آن است که برنامه‌ها از شکل تشریفاتی و کلیشه‌ای خارج شود و شکلی ماندگار و اثرگذار به خود بگیرد و به این منظور جلسات متعددی با حضور کارگروه‌های مختلف برگزار شد تا حدود 200 برنامه پیش بینی شده این اجلاسیه به صورت آبرومندانه، با سطح اثرگذاری مطلوب و در خور نام مازندران، به اجرا درآید.

 

معاون هماهنگ‌کننده سپاه کربلای مازندران توجیه مربیان حلقه‌های صالحین را از دیگر برنامه‌های ستاد اجلاسیه به منظور فراگیرسازی و تقویت ماهیت مردمی این اجلاسیه برشمرد.

 

الماس‌پور در پایان تاریخ، عنوان و مکان برگزاری برنامه‌های اجلاسیه را به شرح ذیل اعلام  کرد:

 

7/9/92 پنج شنبه ـ یادواره 210 شهید گمنام  مازندران ـ ساری

 

8/9/92 جمعه ـ یادواره شهدای گردان حضرت امام محمدباقر(ع) لشکر 25 کربلا ـ قائمشهر

 

12/9/92 سه شنبه ـ کنگره بزرگداشت 1700 شهید دانش‌آموز مازندران ـ رامسر

 

13/9/92 چهارشنبه ـ کنگره بزرگداشت 350 شهید جامعه پزشکی مازندران ـ بابل

 

14/9/92 پنجشنبه ـ یادواره 120 شهید شهرستان سیمرغ؛ سیمرغ

 

14/9/92 پنجشنبه ـ برگزاری مراسم معنوی دعای کمیل با یاد و خاطره 10 هزار شهید  مازندران ـ هیئت‌های مذهبی مازندران

 

16/9/92 شنبه ـ کنگره بزرگداشت 220 شهید دانشجو مازندران ـ بابلسر

 

17/9/92؛ یکشنبه ـ کنگره بزرگداشت 206 شهید ورزشکار مازندران ـ جویبار

 

20/9/92 چهارشنبه ـ یادواره 248 شهید شهرستان گلوگاه ـ گلوگاه

 

20/9/92 چهارشنبه ـ کنگره بزرگداشت 120 شهید هنرمند استان مازندران ـ ساری

 

21/9/92 پنجشنبه ـ کنگره ملی شهیده سیده طاهره هاشمی ـ آمل

 

23/9/92 شنبه ـ کنگره بزرگداشت 180 شهید کارمند مازندران و شهدای شهرستان نکا ـ نکا

 

25/9/92 دوشنبه ـ کنگره بزرگداشت 80 شهید جامعه مهندسان مازندران ـ نوشهر

 

26/9/92 سه شنبه ـ کنگره بزرگداشت 1000 شهید اصناف مازندران ـ تنکابن

 

28/9/92 پنجشنبه ـ کنگره بزرگداشت 380 شهید روحانی مازندران ـ بابل

 

28/9/92 پنجشنبه ـ یادواره شهدای شهرستان فریدونکنار ـ فریدونکنار

 

28/9/92 پنجشنبه ـ برگزاری مراسم معنوی دعای کمیل با یاد و خاطره 10هزار شهید مازندران ت هیئت‌های مذهبی استان

 

29/9/ 92 جمعه ـ راهپیمایی بزرگ خانوادگی ـ سراسر استان

 

30/9/92 شنبه ـ کنگره بزرگداشت 950 شهید کارگر مازندران ـ ساری

 

1/10/92 یکشنبه ـ یادواره 800 شهید شهرستان بهشهر ـ بهشهر

 

2/10/92 دوشنبه ـ حرکت دسته‌جات عزاداری به امامزادگان و گلزار شهدا ـ سراسر استان

 

4/10/92 چهارشنبه ـ گردهمایی بزرگ رزمندگان مازندران ـ سراسر استان

 

5/10/92 پنجشنبه ـ برگزاری مراسم معنوی دعای کمیل با یاد و خاطره 10 هزار شهید مازندران ـ هیئت‌های مذهبی استان

 

6/10/92 جمعه ـ برگزاری مراسم معنوی دعای ندبه با یاد و خاطره 10 هزار شهید مازندران ـ هیئت‌های مذهبی استان

 

8/10/92 یکشنبه ـ یادواره 182 شهید شهرستان عباس آباد ـ عباس‌آباد

 

9/10/92 دوشنبه ـ کنگره بزرگداشت 300 شهید معلم مازندران ـ چالوس

 

10/10/92 سه شنبه ـ یادواره 348 شهید شهرستان سوادکوه ـ شیرگاه

 

11/10/92 چهارشنبه ـ گردهمایی بزرگ پانزده هزار نفری ایثارگران مازندران ـ بابل

 

12/10/92 پنجشنبه ـ  اختتامیه کنگره بزرگداشت 10 هزار شهید مازندران ـ ساری

مسیرهای راهپیمایی 13 آبان در شهرهای غرب مازندران اعلام شد


راهپیمایی 13 آبان



خبرگزاری فارس: مسیرهای راهپیمایی 13 آبان در شهرهای مازندران اعلام شد


در نوشهر نیز از مقابل آموزش و پرورش، مسجد جامع، میدان آزادی و بالعکس،


در چالوس از مقابل مسجد جامع به‌سمت بلوار امام خمینی(ه) و بالعکس ساعت 10 و 30 دقیقه،


در عباس‌آباد از مقابل آموزش و پرورش خیابان امام(ره)، میدان شهر، مسجد جامع ساعت 10 و 30 دقیقه،


در تنکابن از میدان شهید شیرودی مقابل آموزش و پرورش، میدان امام(ره) و مصلی شهید بهشتی ساعت 10 و 30 دقیقه،


در رامسر از شهرداری به‌سمت مصلی جواد‌الائمه(ع) ساعت 10 صبح برگزار می‌شود.

109 رای قضایی برای منابع طبیعی رامسر اخذ شد


  

 

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رامسر گفت: در شش ماه نخست امسال با تنظیم 167 دادخواست حقوقی با موضوع خلع ید و مطالبه ضرر و زیان و اعتراض به آرای صادر شده، تعداد 109 فقره رای برای منابع طبیعی رامسر اخذ شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری رامسر به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر، سید مهدی مولایی افزود: در این مدت پنج فقره خلع ید در اجرای احکام قضایی و یک مورد خلع ید بر اساس تبصره ذیل ماده 55 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع انجام شد.

وی اظهار داشت: منابع طبیعی تلاش می‌کند با برخورد قضایی با متخلفان جلو تکرار جرم را بگیرد که بر این اساس 46 پرونده اعلام جرم در حوزه منابع طبیعی رامسر تشکیل شد.

مولایی تاکید کرد: یکی از اقدامات ما، حضور مستمر در محاکم قضایی برای پیگیری پرونده‌ها است که عملکرد ما در این قسمت 247 مورد مراجعه به محاکم قضایی و شرکت در جلسات دادگاه و همچنین 58 فقره اجرای قرار کارشناسی و معاینه محل بوده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رامسر بیان داشت: از سال 1391 تعداد 24 فقره پرونده مربوط به کمیسیون ماده واحده اراضی باقی مانده بود که امسال بررسی و به قاضی کمیسیون ارجاع شد.

به گفته مولایی، از 22 پرونده امسال نیز تعداد، 14 پرونده مورد بررسی اعضای کمیسیون ماده واحده قرار گرفت و نظر اعضای کمیسیون آماده ارجاع به قاضی شد و هشت پرونده هم در کمیسیون مطرح و از عرصه بازدید شد و در حال تنظیم نظر کارشناسی است.

حوزه منابع طبیعی شهرستان رامسر با 83 هزار هکتار مساحت دارای 25 هزار هکتار جنگل و 29 هزار هکتار مرتع است و مجموع مساحت آبادی‌ها و مستثنیات آن نیز در حدود 29 هزار هکتار برآورد می‌شود.

ملاقات مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری و کارشناسان استانی با شوراهای اسلامی و دهیاران بخش مرکزی رامسر



   

 

به گزارش روابط عمومی فرمانداری رامسر این ملاقات با حضور آزادی کناری مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری ،ابراهیم شیرودعشوریان بخشدار مرکزی رامسر،مصطفی مکارمی رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی ، شوراهای اسلامی و دهیاران بخش مرکزی رامسر برگزار شد. در این ملاقات مشکلات مربوط به شوراها و دهیاران توسط رئیس شورای بخش بیان گردید.

 

"مشکلاتی همچون تعرفه عوارض شوراها،عوارض حمل شن وماسه،اعتبارات دهیاریها،حریم راه در بافت روستایی،عدم استعلام دفاتر اسناد رسمی از دهیاریها درزمان صدور و تنظیم اسناد نقل و انتقال املاک غیر منقول"

 

در پایان نیز مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری توضیحات مبسوطی را برای حاضرین بیان داشت.

اعضای شورای شهرستان رامسر مشخص شد



به گزارش روابط عمومی فرمانداری رامسربا حضور نمایندگان شورای شهر رامسر ،کتالم و سادات شهرو بخش مرکزی با برگزاری انتخابات رئیس ،نائب رئیس ونماینده شورای شهرستان دراستان مشخص شد

 

این مراسم که درفرمانداری برگزار شد اسماعیل گوهرستمی،مصطفی مکارمی وابراهیم ولی شیخ زاهد به ترتیب به عنوان رئیس ،نائب رئیس و نماینده شورای شهرستان در استان انتخاب شدند

تشکیل جلسه ی چاپخانه داران رامسر



به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان رامسر با همکاری مجمع امور صنفی جلسه ای  با حضور مدیران چاپخانه های شهرستان رامسر ؛ بهمن جعفری رئیس مجمع امور صنفی و  محمد شریفی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رامسر برگزار گردید.

دراین جلسه کلیه مدیران چاپخانه ها از معضلات ومشکلات عدیده پیش روی این صنف صحبت هایی نمودند و هریک برای حل این مشکلات راه کارهایی را هم عرضه داشتند که با همت اداره فرهنگ وارشاد اسلامی ومجمع امور صنفی نسبت به حل یا کاهش آن اقدام گردد.

 در پایان این نشست اسماعیل غلامی به عنوان نماینده چاپخانه داران چند منظوره ، یاسر کاکویی به عنوان نماینده چاپ بنر وفلکسی و علیرضا رضی کاظمی نماینده چاپ دیجیتال انتخاب ومعرفی شدند.

فلسفه قیام عاشورا به نسل جوان بدرستی تبیین شود


به گزارش روابط عمومی فرمانداری رامسر




امام جمعه رامسر گفت:امام حسین (ع)برای احیای اسلام و امربه معروف و نهی از منکر در مسیر جهاد در راه خدا قیام نمودند و  عزاداری ها باید در راستای  معرفت هرچه بیشتر آموزه های عاشوراباشد.


" سید جلیل مرتضوی" امام جمعه رامسر در جلسه شورای فرهنگ عمومی در مصلی امام جواد (ع)رامسر افزود:فضای محرم باید به سمت قرآنی پیش برود و متاسفانه  در عزاداری ها کمتر به این مهم پرداخته می شود .

 

وی اظهار داشت:عاشورا تجلی عشق و ارادت پاک باختگان به ساحت  قدسی و عرشی امام حسین (ع) و یاران با وفایش هست و باید فلسفه قیام عاشورا به نسل جوان بدرستی تبیین شود.

 

وی اظهار داشت:در ماه محرم باید مساجد تقویت شود وحاصل این حضور معنوی باید شناخت مکتب اصیل حسینی باشد

 

رییس دادگستری شهرستان رامسر نیز گفت :در طول تاریخ خیلی از افراد با قرار گرفتن در آیین های عزاداری سید و سالار شهیدان متحول شدند.

 

"علی مشایخیان "افزود:آیین ها ،سوگواره ها ،سنت عرفی و مذهبی باید حفظ گردد و باید در همه موارد حقوق شهروندان نیز رعایت شود.

 

وی اظهار داشت: مسولان باید بر ایستگاه های صلواتی که دارای مجوز از مراجع ذیصلاح می باشند نظارت و دقت نظر داشته باشند.

درگذشت مادر سید کمال سیدی

مراسم تشییع مادر سید کمال سیدی عضو سابق شورای شهر رامسر فردا ساعت 9 صبح از جلوی منزل واقع در ابریشم محله کوچه ی شهید غلامی به سمت گلزار شهدای رامسر ، بهشت زینبیه برگزار می گردد.


از دوستان و شهروندان برای شرکت در مراسم دعوت به عمل می آید.


هیات تحریریه ی ساحل دریا درگذشت مادر گرامی ایشان را صمیمانه تسلیت می گوید.

علی درجانی در جشن آیینی « تیرماه سینزه » در رامسر 4


علی درجانی عضو انجمن جوانان  مسجد صفای لات محله در جشن آیینی « تیرماه سینزه  » در رامسر گفت : مقدمات این مراسم از چندی قبل فراهم شد و از یک هفته مانده به شروع مراسم با جدیت تمام و همت جوانان  و مردم با صفای لات محله برنامه ریزی کامل آن انجام شد

.

حضور گرم مردم و مسوولین نشان داد که همه به دنبال بهانه ای برای شاد بودن هستند و جادارد از حضور کلیه ی شهروندان خصوصا اعضای شورای شهر رامسر ، شورای جواهرده ، شمس الله شریعت نژاد نماینده ی مردم در مجلس ، مسوولین ادارات و نهادها قدر دانی شود

.

برای برگزاری مراسم عزیزان بسیاری زحمت کشیدند که تشکر و قدر دانی از آن ها لازم است : موسی شمسی و تیم همراه فیلمبرداری و عکاسی ، حسن اقبالی ، کریم ذبیحی ، محمود پروانه ، عیسی درجانی ، حامد ذبیحی ، سیف الله حلاجیان ، اصغر حلاجیان ، میثم حلاجیان و هیات امنای مسجد صفای لات محله ؛ حسن حلاجیان ، محمد حلاجیان ، اکبر اقبالی ، حسن حلاج ثانی

شمس الله شریعت نژاد در جشن آیینی « تیرماه سینزه » در رامسر 3



شمس الله شریعت نژاد نماینده مردم شهرستان های تنکابن ، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی در جشن آیینی « تیرماه سینزه  » در رامسر گفت : این جشن که با این استقبال بی نظیر همراه است ، بیانگر  آن است که پیا م تاریخی  بسیار ارزشمندی در دل خود دارد و جا دارد از همه کسانی به هویت تاریخ و فرهنگ منطقه خود توجه دارند ، قدردانی  کنم.

 

وی افزود : ملتی که به میراث گذشته خود توجه داشته و به آن احترام می گذارد ، و آنان هم که در این راه از حمایت مادی و معنوی دریغ نمی ورزند  ، کسانی هستند  که حافظ ایران عزیز  با همه داشته ای غنی اش هستند .

 

شناسایی آیین های کهن

 

شریعت نژاد اضافه کرد : شناسایی و احیای این آیین های کهن  موجبات از بین رفتن غم و اندوه شده و شادی و نشاط را برای مردم به ارمغان می آورد.

 

وی اظهار داشت: نکته اینجاست که ما به سمت غم و اندوه بیشتر پیش رفتیم و مراسم شادی آفرین که ریشه در هویت و تاریخ و آداب  گذشتگانمان دارد را فراموش کردیم ، در حالی که که علم امروز ثابت کرده است که خنده درمانی ، داروی بسیاری از بیماری هاست و در عصر بیماری افسردگی ، ایین ها و اعیاد شاد ما بهترین فرصت برای شاد نگه داشتن فضای جامعه محسوب می شوند.

میثم نوائیان و جشن آیینی « تیرماه سینزه » در رامسر 2


  


سهیلا محمدی


مراسم گرامیداشت آیین « تیرماه سینزه  » با استقبال پرشور مردم غرب مازندران در زمین ورزشی لات محله رامسر برگزار شد.

 

جشن سنتی « تیرماه سینزه  » جمعه شب به همت انجمن جوانان  مسجد صفای لات محله ، هیات امنای مسجد صفای لات محله ، انجمن دوستدران میراث فرهنگی و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد  اسلامی ، شهرداری و شورای اسلامی شهر رامسر  و شورای اسلامی جواهرده برگزار شد

.


 

میثم نواییان استاد و پژوهشگر دانشگاه در رشته  میراث فرهنگی و از بانیان اصلی احیای این مراسم آیینی در حاشیه همایش در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: پاسداشت شادمانی و اعیاد پیشنیان ما که سرشار از آموزه های غنی زندگی است موضوع مهمی بوده که متاسفانه نادیده گرفته شده  و این مهم به خودی خود باعث نابودی همه مراسم  های آیینی زیبا و سراسر از شادی گردید.

 

ثبت ملی « تیرماه سینزه  »

 

وی افزود : از سال 1386 به منظور احیای آیین کهن « تیرماه سینزه  » برای نخستین بار بصورت عمومی توانستیم این جشن را برگزار کنیم و در سال 90 نیز با شماره ثبت 236 این مراسم را به ثبت ملی رساندیم.

 

نواییان اظهار داشت:  فرهنگ هر قوم و ملتی دارای شاخصه ها و آیین های خاصی است که بهترین این شاخصه ها همانا تقویم آن ملت بوده که وضعیت تاریخی و هویت آن را مشخص می کند و مراسم « تیرماه سینزه  » ، نشان دهنده ی  تاریخ غنی و دارای قدمت منطقه البرز نشین است که برای خود یک گاهنامه گالشی دارد.

 

 این پژوهشگر میراث فرهنگی در پاسخ به این پرسش که چرا این مراسم با توجه وجه تسمیه آن به « تیرماه سینزه  » که قاعدتا باید در 13 تیرماه برگزار شود ، در 13 آبان برگزار می شود ؟ گفت: در گاهنامه ی گالشی ، 15 مرداد ماه شمسی مصادف با  اول نوروز گالشی است و 13 تیرماه گالشی مصادف با 13 آبان شمسی است که جشن تیرگان در این روز برگزار می شود .

 

 امیری خوانی یا تبری خوانی یکی از برنامه های مهم این مراسم آیینی است که با خواندن دوبیتی امیری منتسب به امیر پازواری  شاعر مذهبی سرای مازندرانی ، تعبیر یا فال یکسال فردی است که انگشتر یا نشانش از داخل آب پاک درون مشرفه " ظرف مسی "  هم زمان با خواندن بداهه « تبری خوانان » بیرون می آید .

 

نواییان اضافه کرد : برای جشن تیرگان سه روایت وجود دارد که نخست مشخص کردن مرز ایران و توران توسط آرش کمانگیر قهرمان اساطیری مازندران است و دیگر اینکه  بنا بر مستندات مذهبی این روز در گاهنامه گالشی با میلاد مولا علی ( ع) مصادف می شد و روایت سوم هم حاکی از آن است که در این روز ضحاک ظالم به دست کاوه ی آهنگر به هلاکت می رسد و مردم این روز را جشن می گرفتند


ثبت کشتی گیله مردی و گلکار مسجد آدینه جواهر ده

 

میثم نواییان  همچنین از ثبت کشتی گیله مردی با عنوان یک میراث معنوی خبر داد و خاطرنشان کرد : کشتی گیله مردی فقط یک  ورزش نیست بلکه یک میراث تاریخی و معنوی بوده و همچنین تمامی تلاشم را در جهت احیای دیگر آیین های بومی و تاریخی منطقه رامسر خواهم کرد.

 

وی که خود نویسنده کتاب تیرماه سیزده است در ادامه گفت : قصدمان بر این است تا با همکاری مدیران مرتبط مراسم گلکار مسجد آدینه جواهرده را نیز به ثبت ملی برسانیم چرا که این مراسم نیز یک تاریخ و هویت ارزشمند برای رامسر محسوب می شود.

جشن آیینی « تیرماه سینزه » در رامسر 1


  

جشن سنتی « تیرماه سینزه  » جمعه شب به همت انجمن جوانان  مسجد صفای لات محله ، هیات امنای مسجد صفای لات محله ، انجمن دوستدران میراث فرهنگی و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد  اسلامی ، شهرداری و شورای اسلامی شهر رامسر  و شورای اسلامی جواهرده برگزار شد

.

در  این مراسم که از ساعت 20 تا 23 روز جمعه  10 آبان  ادامه یافت با  طراحی صحنه ی کاملا سنتی و اجرای برنامه ها با زبان گیلکی گویش گالشی ( رامسری ) هنرمندان عرصه ی سنتی با اجرای برنامه ای متنوع محلی به اجرای برنامه پرداختند. در این مراسم جعفر ذبیحی اشعار محلی را که خود سراینده اش بود را خواند و با خواندن شعری در وصف بانوی مسن جواهرده « فیل مارجان » همه را به وجد آورد.


میهمان ویژه ی این مراسم « ناصر وحدتی » خواننده ی پرآوازه ی خطه ی گیلان بود که با اجرای بداهه ی خود شور عظیمی در حاضران پدید آورد.


اجرای برنامه ی « تبری خوانی » یا امیری خوانی و تفال برای سال آتیه نیز از دیگر برنامه ی این آئین کهن بود. این بخش با امیری خوانی رستم جمشیدی ( مدیر امیری خوانی ) ، کرمعلی طالش قربانی و زین العابدین رانکوهی برگزار شد.


ساز های این جشن توسط خالد حسینی - نی ؛ مبین ذبیحی - تنبک  و  هستی رحیمیان - دف نواخته شد.

به دلیل مشکلات اداری و اینکه فساد اداری در کشور بیداد می کند، ما مشکلات فراوانی در سطح ادارات داریم


 

عباس آباد - خبرگزاری مهر: نماینده مردم عباس آباد، تنکابن و رامسر در مجلس با اشاره به گردشگری بودن استان گفت: جت اسکی و توسعه آن فرهنگی در مسیر گردشگری استان شده است و کار زیادی در این بخش نشده است.

 

به گزارش خبرنگار مهر، شمس الله شریعت نژاد بعد از ظهر شنبه در جلسه تودیع و معارفه فرماندار عباس آباد گفت: چرا شهرستان مانند عباس آباد که چهار سال از شهرستان شدنش می گذرد یک سالن اجتماعات درستی ندارد.

 

وی یادآورشد: ما برای ارتقای سطح کیفی شهرستان و پذیرایی از مسافران، در بحث گردشگری چه کرده ایم و نخستین موضوعی که باید در پایان کار بررسی کنیم حکم رضایت حضرت حق از عملکرد است.

 

وی تصریح کرد: از امیر حسینی جو فرماندار جدید عباس با توجه به استعداد و توانایی وی توقع دارم که در پایان دوره مسئولیتشان موجب ارتقا شهرستان و افزایش رضایت مردم از ایشان شوند.

 

شریعت نژاد اظهار داشت: امروزه روابط خوبی بین مسئولان ارشد کشور در سطح روابط بین المللی وجود دارد .

 

وی عنوان کرد: در تمام جهان، دولتها از درامد حاصله از مردم تحت عنوان مالیات کشور را اداره می کنند ولی در کشور ما مردم دست به سوی دولت دراز کرده و این نگاه باید تغیر یابد و باید مردم را توانمند کنیم.

 

شریعت نژاد افزود: بخش خصوصی باید مطابق با اصل 44 قانون اساسی توسعه یابد و آیا توانستیم اصل 4 را به درستی اجرا کنیم و سرمایه را به چه کسی داده ایم.

 

این نماینده مجلس با تاکید بر افزایش درآمد مردم گفت: مردم باید درآمدشان بالا رود و و از محل درآمدشان مالیات گرفته و کشور را اداره کنیم.

 

شریعت نژاد اظهار داشت: به دلیل مشکلات اداری و اینکه فساد اداری در کشور بیداد می کند، ما مشکلات فراوانی در سطح ادارات داریم و مردم تعامل منطقی با جهان را از دولت می خواهند.

 

وی با اشاره به جلسه با نوبخت معاون رئیس جمهور یادآورشد: ایشان بدهی کشور و مطالباتی که از دنیا دارند را فاجعه بار دانست و اکنون ایران 35 میلیارد دلار از اروپا، 12 میلیارد دلار از آمریکا و 22 میلیارد یورو از چین مطالبات دارند.

 

وی اظهار داشت: این کشورها با قلدری تمام از پرداخت بدهی خود امتناع می ورزند و مردم خواسته شان اینست که تعامل منطقی با دنیا برقرار شود.

 

شریعت نژاد یادآورشد: پایانه گل و گیاه شهرستان چندسالی بدون استفاده رها شده است و بخشی از کار به دلیل نبود اعتبارات متوقف شده است.

 

وی با بیان اینکه چه سیاستهایی تشویقی برای مردم ایجاد شده است که مردم در کنار ساحل ویلا نسازند و برج بسازند، خواهان توجه به این بخش شد.

 

نماینده مردم عباس آباد، تنکابن و رامسر یادآورشد: به گفته مدیر بهداشت و درمان شهرستان، میزان آلودگی آب شرب تنکابن به حدی رسیده که به مرحله بحرانی رسیده است.

 

وی اظهار داشت: در جلسه با نوبخت معاون رئیس جمهور نیز هیچ طرحی از توسعه غرب استان روی میز ندیدیم که خجالت آور است.

باخت تیم فوتسال رامسر

رضا بخشعلی پور  خبرنگارساحل دریا


تیم فوتسال رامسر در دومین بازی خود در لیگ دسته 1 استان مازندران برابر تیم طاها ازتنکابن با نتیجه 4 بر 2 شکست خورد. 


گل های تیم رامسر را محمد رضا مرادی و عادل قنبر زاده به ثمر رساندند.

مانعی برای توسعه فضاهای دانشگاهی در رامسر نیست

رستم زرودی فرماندار رامسر در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در رامسر اظهار کرد: به منظور احداث ساختمان  جدید دانشکده فنی و حرفه ای ملاصدرا، 4.5 هکتار زمین در دشت جلم کتالم اختصاص داده شد.

 

وی افزود: از آنجایی که  دو هکتار از زمین مذکور مسکونی بوده هیچ مانعی  برای ساخت سازه های تیپ وجود ندارد.

 

فرماندار رامسر از پیگیری های مستمر شهرستان در این خصوص گفت: این پیگیری ها  حتی از سوی شورای تامین شهرستان دنبال شد و طی مکاتباتی که با استاندار و توفیقی سرپرست وزارت علوم انجام شد و در آخرین جلسه ای که پیرامون این پروژه برگزار، اعلام آمادگی کامل شهرستان اعلام شد و بزودی شاهد کلنگ زنی ساختمان جدید دانشکده ملاصدرا در دشت جلم کتالم خواهیم بود.

 

وی تصریح کرد: جابجایی دانشکده تا تاسیس ساختمان جدید آن، موضوع مهمی بود که در دستور کار  شهرستان قرار گرفت و در حال رایزنی هستیم تا یکی از ساختمان های دولتی که مناسب با شرایط دانشکده است را به آن اختصاص دهیم و این  جابجایی نیز صورت گیرد تا عملیات تخریب دانشکده فعلی برای تکمیل مسیر توسعه باند فرودگاه نیز انجام  شود.

 

زرودی افزود: در جلسه ای که در مهر ماه 91 با حضور متولیان ارشد کشوری و استانی درباره طرح توسعه باند فرودگاه برگزار، مقرر شد تا دو میلیارد تومان اعتبار به این پروژه  از سوی متولیان ساخت فرودگاه اختصاص داده شود.

 

فرماندار رامسر در خصوص آخرین وضعیت دانشکده فنی و حرفه ای ملا صدرای رامسر که در حریم توسعه باند فرودگاه رامسر قرار دارد،گفت: به منظور  احداث ساختمان جدید دانشکده فنی و حرفه ای ملاصدرا، 4.5 هکتار زمین واقع در دشت جلم کتالم اختصاص داده شد.

 

وی عنوان کرد: از سوی دیگر نیز مدیران شهرستانی پیگیر احداث ساختمان جدید دانشکده و صدور  پروانه ساخت را  انجام دهند که خوشبختانه  شهرداری کتالم و سادات شهر آمادگی کامل خود را در این راستا اعلام کرد.

 

وی بیان کرد: از دو میلیارد اعتبار اختصاص داده شده به این پروژه از سوی متولیان ساخت فرودگاه، یک میلیارد تومان به حساب دانشکده ملاصدرا  واریز شد و یک میلیارد تومان دیگر قرار شد پس از صدور پروانه ساخت واریز شود که به دلیل وجود مشکلات داخلی دانشکده این امر به تاخیر افتاد.

جسد یکی از سرنشینان قایق موتوری در آبهای رودسر پیدا شد


چهارشنبه شب دو سرنشین یک قایق موتوری که از بندر انزلی به سمت تله کابین رامسر در حال حرکت بودند، بدلایل نامعلوم در سواحل شهرستان رودسر ناپدید شدند و در ابتدای امر، تنها باک بنزین و صندلی این قایق کشف شد.


جسد یکی از دو سرنشین قایق موتوری که در آبهای شهرستان رودسر استان گیلان مفقود شده بودند، پیدا شد

.

حسام ستوده، سرپرست جمعیت هلال احمر رودسر به ایرنا گفت: جسد این فرد در پره صیادی صیادان در منطقه حسن سرا گیر کرده بود و صیادان، جسد او را از آب به بیرون کشیدند

.

تلاش برای یافتن جسد دیگر سرنشین قایق موتوری در منطقه همچنان ادامه دارد و نیروهای پایگاه امدادی استان گیلان نیز به منطقه اعزام شده اند

.

ستوده، هر دو سرنشین قایق موتوری را اهل و ساکن شهر کلاچای از توابع شهرستان رودسر عنوان و آنها را دو جوان 18 و 20 ساله ذکر کرد.

دومین راه ارتباطی گیلان‌ ـ قزوین در رودسر اجرایی می‌شود

 

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی گفت: دومین راه ارتباطی گیلان‌ ـ قزوین به‌زودی در رحیم‌آباد ‌رودسر اجرایی می‌شود.


 

به گزارش خبرگزاری فارس از رودسر، محمدمهدی رهبری‌املشی در جمع مردم رحیم‌آباد رودسر با اشاره به آخرین وضعیت احداث بزرگراه رحیم‌‌آباد ‌ـ قزوین، اظهار کرد: کار اجرایی این بزرگراه با تخصیص 900 میلیون تومان استارت خورد که برای این پروژه عظیم بسیار اندک بود.

 

وی با بیان اینکه مبلغ 100میلیارد تومان برای این راه عظیم از طریق فروش کارخانه‌ها به صورت فوق‌العاده در نظر گرفته شده است، افزود: ساخت اجرایی آزاد راه قزوین ‌ـ رحیم‌آباد رودسر از طرف اداره کل راه قزوین به مناقصه گذاشته شده است.

 

نماینده مرم رودسر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: برای برون‌رفت منطقه رحیم‌آباد از بن‌بست و طبق ماده 125 در تلاش هستیم که اعتبارات دیگری برای آزاد راه سراوان‌ـسیاهکل‌ـاملش‌ـرحیم‌آباد به رامسر در نظر گرفته شود.

 

وی گفت: در صورت تأیید این آزاد راه از طرف اداره کل راه و شهرسازی گیلان موجب تحول در شرق این استان می‌شود.

 

 

زمین لرزه‌ای به بزرگی 3 در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) "تنکابن" مازندران را لرزاند



شهرخبر: مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران؛ زمان این زمین لرزه ساعت ۰۴:۲۲:۰۰.۳با قدرت 3 ریشتر در "تنکابن" مازندران ثبت شده است.

 

تاریخ وقوع زلزله:   

 

جمعه، 10 آبان 1392 در 04:22:00

(وقت محلی - تهران)

 

2013-11-01 00:52:00

(UTC)

بزرگی زلزله:   

 

۳.۰

نوع بزرگی:   

 

MN

موقعیت رومرکز زلزله:     ۳۶.۷۳ شمالی و ۵۰.۷۶ شرقی

عمق:     ۱۲ کیلومتر

عدم قطعیت مکانی:     ۲.۶۱+/- کیلومتر در جهت شمالی - جنوبی

۲.۲۲+/-  کیلومتر  در جهت شرقی - غربی

منطقه:   

 

استان مازندران

فاصله‌ها:   

 

14 کیلومتری تنکابن، مازندران

16 کیلومتری کتالم و سادات شهر، مازندران

23 کیلومتری رامسر، مازندران

130 کیلومتری تهران، تهران

معرفی برگزیدگان جایزه ادبی سلمان هراتی



نخستین جایزه ادبی سلمان هراتی برگزیدگان خود را در تالار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تنکابن معرفی کرد. از نکات جالب توجه مراسم اهدای جوایز برگزیدگان این جایزه، حضور شاعر بزرگ هندی با پاهای برهنه در جایگاه بود. او گفت که هرجا نام سیدالشهدا (ع) برده شود، او پابرهنه حاضر خواهد شد.

 

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه نخستین جایزه ادبی سلمان هراتی شب گذشته پنجشنبه 9 آبان ماه در تالار اداره کل ارشاد اسلامی شهر تنکابن در حالی به پایان رسید که این برنامه با وجود تدارک دو ساعته برای اجرای آن بیش از 4 ساعت به طول انجامید.

 

نخستین سخنران این مراسم، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مازندران بود که برگزاری این جشنواره را حرکتی در راستای تحقق اندیشه‌های متعالی حکمت ایرانی و اسلامی در ادبیات کودک و نوجوان عنوان کرد و گفت: امیدواریم این جایزه در گام نخست بتواند آغازگر راهی باشد که شاعران متعهد فراوانی را برای کشور تربیت کند، چرا که اگر قرار باشد کودکان و نوجوانان ما با اندیشه متعالی ایرانی و اسلامی آشنا شوند بهترین ابزار، ابزار فرهنگ و ادبیات و بهترین شیوه ارایه استفاده از چهره‌های شاخص برای بیان آن است.

 

پس از خوشامدگویی و سخنرانی مدیر کانون مازندران، قادر طراوت پور مدیر دفتر شعر و ادب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیام علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرائت کرد.

 

در بخشی از این پیام آمده بود: سلمان مسلمانی از کاروان آرمانخواه انقلاب و به دنیا آمده‌ای از صبح به شمار می‌رفت. هرچند که عمری کوتاه داشت، اما همه همت بلند خویش را صرف پاکی‌ها کرد و آگاهانه به امام و انقلاب دلبستگی داشت مانند یک مرید پاکباخته و یک مراد به حق پیوسته.

 

در بخش دیگری از این پیام آمده بود: او شاعر سال‌های غربت امام و انقلاب و دغدغه‌های دینی مستضعفان بود که لحظات ناب عرفان و حماسه در بیکران‌های افق ادبیات جستجو می‌کرد، نگاه بسیط خود را به روزهای نیامده دوخته بود، ولی ناگاه در چنین روزهای حزن انگیزی تمامی زلال خویش را به آسمان تقدیم کرد.

 

در ادامه این مراسم و پس از خوشامدگویی‌ هاشمی، فرماندار تنکابن، علیرضا معینی شاعر و صداپیشه دقایقی را به خواندن اشعار سلمان برای حاضران اختصاص داد.

 

بخش بعدی این مراسم به سخنرانی محمدرضا ترکی استاد دانشگاه تهران اختصاص یافت. وی با اشاره به اینکه نخستین چیزی که نام سلمان هراتی به ذهن می‌رساند، زلالی و نوعی معصومیت به اوج رسیده است، گفت: این موضوع به اندازه‌ای در شعر او جلوه کرده بود که شعرش را به شعری بدون فریب برای مخاطب مبدل کرده بود. من گاهی نگران می‌شوم که چنین فرد مظلومی در بزرگداشت‌ها پایین آورده می‌شود و زیر سئوال می‌رود.

 

ترکی ادامه داد: خیلی‌ها سعی کردند چهره‌ای امروزی از حافظ و مولانا بسازند که همه می‌دانیم جفا در حق این شاعران است. سلمان را هم با همه مظلومیتش نباید روشنفکرتر از آنچه بوده نشان دهیم و یا پایین‌تر از آنچه امروز هست به نمایش درآوردیم باید مراقب باشیم تا ناخواسته او را تحریف نکنیم. این موضوع در مورد مرحوم امین پور هم صدق می‌کرد. خیلی‌ها سعی کردند که بگویند او در اواخر عمرش روشنفکر شده بود و از همه آنچه گفته بود دست برداشته بود، اما موفق نشدند. خیلی‌ها در این سال‌ها سعی کردند از سلمان و قیصر و ... افرادی پلاستیکی با ظاهری شیک و مد ارایه کنند که به نظر تلاششان به جایی نرسید.

 

وی تاکید کرد: سلمان برای ما همان زلالیت و شفافیت نابی است که ماند و این ماندن نیازی به پزهای روشنفکری ندارد. او نشان داد برای ماندن تنها باید صاف و زلال بود و همین موضوع می‌تواند موجب جاودانگی شود.

 

در ادامه این مراسم عبدالجبار کاکایی شاعر و ترانه‌سرای معاصر نیز با رویکردی مشابه با محمدرضا ترکی به سخنرانی پرداخت.

 

وی با اشاره به اینکه یکی از عوامل موثر در تغییر رویکرد شعر در جامعه رخدادهای اجتماعی و سیاسی است، گفت: این طبیعی است که تحولات اجتماعی و سیاسی زبان و ادبیات را تغییر می‌دهد و بر اساس همین حقیقت بود که زبان شعر در اوایل مشروطه به دست شاعرانی چون عارف و ایرج میرزا و بعدها نیما یوشیج رسید و همین رخداد اجتماعی بود که در دوران انقلاب باعث ایجاد رویکردی تجددستیز در شعر شد. تجددی که حکومت پهلوی هرچه کرد نتوانست آن را در جامعه ما جا بیندازد و سرانجام هم با موج مردمی سال 57 شکست خورد.

 

کاکایی ادامه داد: البته شاعران در آن زمان برای حیاتشان روی لبه تیغ حرکت کردند، چون شعرشان گاهی رویکرد مبارزه به خود می‌گرفت و گاهی هم تعابیر چپ و سوسیالیستی از آن می‌شد که به اعتقاد شعر سلمان از دسته اول است.

 

این شاعر ادامه داد: شاید این ابهام ایجاد شود که شعر شاعری مانند سلمان مظاهر مدنیت را زیر سوال می‌برد، اما من معتقدم تمام کسانی که نیازها و مطالبات مردم را در زمان زیست سلمان شناخته باشند، می‌دانند که آنچه در شعر او آمده است، خواست و نیاز مردم در آن سال‌ها بوده است و شاید به همین خاطر است که برخی رسانه‌ها و روشنفکران در شناخت ذات رفتار انسان ایرانی در مقابل تجدد دچار سردرگمی شدند. اگر شرایطی فراهم می‌شد و کار پژوهشی روی سلمان انجام می‌شد که تا الان نشده شاهد این گونه حرف‌ها نبودیم.

 

وی تاکید کرد: سلمان صمیمانه شعر می‌گفت اما فرصت 10 ساله فعالیت ادبی او به وی اجازه نداد تا در زبانش به ساختاری تازه برسد، زبانی که نیما پس از مشروطه توانست به آن دست پیدا و به عنوان یک حقیقت به نسل بعد از خود منتقل کند.

 

پس از کاکایی نوبت به غلامرضا کافی رسید که این شاعر و استاد دانشگاه شیراز به خوانش چند قطعه شعر کوتاه برای حاضرین بسنده کرد.

 

بخش بعدی این مراسم به شعرخوانی دهرمندرنات شاعر هندی اختصاص یافت. نکته قابل توجه در این رویداد حضور این شاعر هندی با پای برهنه روی سن بود. وی که در فرصت شعرخوانی خود به قرائت چند قطعه شعر که در وصف ارادتش به حضرت علی (ع) و امام حسین (ع) پرداخته بود عنوان داشت که هر جا صحبت از حسین بن علی (ع) در میان باشد وی با پای برهنه حاضر خواهد شد و به احترام او کفش از پای خود در خواهد آورد. نکته قابل توجه در این بود که دهرمندرنات صبح پنجشنبه نیز بر سر مزار سلمان هراتی با پای برهنه حاضر شده بود.

 

شعرخوانی محمدسرور رجایی و رستم عجمی شاعر تاجیک و همچنین اجرای قطعه موسیقایی توسط عارف جعفری هنرمند افغان نیز بخش‌های بعدی این برنامه را تشکیل می‌داد.

 

نخستین جایزه ادبی سلمان هراتی در ادامه فرصت خود را به شریعت نژاد نماینده مردم تنکابن و رامسر برای سخنرانی بخشید که وی در سخنان کوتاهی اظهار امیدواری کرد که راه سلمان در حوزه فرهنگ که چیزی جز راه طی شده توسط شهدای انقلاب نیست ادامه پیدا کند.

 

همچنین محمدحسین جعفریان شاعر و روزنامه‌نگار نیز در ادامه این مراسم برای شعرخوانی به جایگاه دعوت شد که او نیز به خوانش قطعه شعر بلندی بسنده کرد.

 

در ادامه این مراسم   ابراهیمی مدیرکل ارشاد استان مازندران نیز دقایقی را به سخنرانی پرداخت. وی در سخنان خود به دو برجستگی شعر سلمان هراتی اشاره کرد و گفت: رشید بودن و دردآشنایی و دردمندی دو نکته‌ای است که من در شعر سلمان هراتی یافته‌ام. منظورم از رشید بودن این است که او کفایت و لیاقت آن را داشته است که شعر انقلابی بسراید و در مدت کوتاه ده ساله حیات ادبی‌اش آن را به رشد برساند.

 

وی تاکید کرد: وقتی می‌گوییم رشید به معنی آن است که فرد می‌تواند درد را حس کند و آن را به شایستگی به دیگران نیز معرفی کند.

 

این جایزه در پایان برگزیدگان خود را به شرح زیر معرفی کرد: در بخش کودک غلامرضا بکتاش، در بخش نوجوان مریم‌ هاشم پور و در بخش بزرگسال علیمحمد مودب. همچنین شیرین حیایی و وحیده افضلی نیز شایسته تقدیر شناخته شدند.

چیت چیان در کمیسیون انرژی مجلس


 

ˈحمید چیت چیانˈ وزیر نیرو روز سه شنبه برای پاسخ به سوالات ˈنادر قاضی پورˈ و ˈعلیرضا محجوبˈ نمایندگان ارومیه و تهران و ˈشمس الله شریعت نژادˈ نماینده رامسر و تنکابن به کمیسیون انرژی مجلس می رود.

پیام انقلاب و ظلم‌ستیزی در آثار سلمان هراتی مشهود است



 

به گزارش خبرگزاری فارس از تنکابن، شمس‌الله شریعت‌نژاد نماینده مردم تنکابن و رامسر در مجلس شورای اسلامی در مراسم نکوداشت سلمان هراتی و نخستین جایزه ادبی سلمان سلام درباره شخصیت ادبی سلمان و اثرگذاری این شاعر فقید بر شعر انقلاب، گفت: سلمان هراتی پس از پیروزی انقلاب دفاع مقدس را نیز تجربه کرد.

 

وی افزود: او روستازاده‌ بود و در ادبیات مسیری را پیمود که ما امروز پیام دیانت، انقلاب و ظلم‌ستیزی را در اشعار برجای مانده از او به وضوح می‌بینیم و لمس می‌کنیم.

 

نماینده مردم تنکابن و رامسر در مجلس خاطرنشان کرد: فردی که در 27 سال این همه برکات و آثار ادبی خوب از عمر گرانمایه‌اش به یادگار گذاشت و اگر امروز حضور داشت بهتر از هر زمان می‌توانست مسائل روز را در آثار خود منعکس سازد.

 

شریعت‌نژاد یادآور شد: اما افسوس امروزه ما سلمان هراتی را در اثر حادثه‌ای در کنارمان نداریم، مهم این که سلمان هراتی شاعری جهانی است و برای ما افتخار بزرگی محسوب می‌شود.

 

وی متذکر شد: بلوغ فکری ادیبان و هنرمندان ما در عرصه‌های گوناگون نشان دهنده‌ نقش اساسی و پایه‌ای ادیبان و اساتید فن در شکل‌گیری ادبیات ایران زمین است پس باید به هر جهت از او و مقام فرهنگی و هنری این بزرگان همواره به شایستگی یاد کرد.

آوای مازندران در تالار وحدت تهران طنین انداز شد


وبلاگ > سید حسن موسوی چلک،

 

پنجمین جشنواره شعر و موسیقی مازندران به مناسبت روز مازندران و جشن تیرگان در تالار وحدت تهران با حضور با شکوه وکم نظیر مازندرانی های مقیم تهران و ساکن مازندران و علاقمندان به حوزه فرهنگ و هنر غیر مازندرانی، مسئولین، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و تنی چند از میهمانان خارجی و اصحاب رسانه برگزار شد.

 

استقبال به حدی بود که بسیاری از مردم موفق به تهیه بلیط نشدند و پشت در ماندند و بسیاری نیز بصورت ایستاده برنامه ها را می دیدند. روز مازندران( که به مناسبت روز بیعت مازندرانی ها با علویان در روستای سعید اّباد رویان تصویب شده ) 14 آبان است که در شورای فرهنگ عمومی ثبت شده است.ولی به دلیل تقارن این روز با ماه محرم تصمیم گرفته شد تا یک هفته زودتر برگراز شود.این جشنواره به همت موسسه فرهنگی و هنری پارپیرار و با همکاری بنیاد هم اندیشان طبری و انجمن های مازندرانی مقیم تهران و جمعی از علاقمندان عرصه فرهنگ و هنر مازندران برگزار شد.

 

در آغاز جشنواره سرود ملی جمهوری اسلامی ایران طنین انداز شد. پس از آن فضای سالن با تلاوت آیاتی از کلام ا... مجید به زیبان تبری توسط متین رضوانی منور شد. صدای «سرنا» برای اقوام مختلف ایرانی از جمله مازندرانی ها آشناست که پیام آور شادی است. سرنا نوازی قسمت دیگر برنامه بود که بااجرای زیبا و مسلط لهراسبی فضای شادی را در تالار ایجاد کرد.

 

گزارش کوتاه دبیر پنجمبن جشنواره شعر و موسیقی مازندران بعد از معرفی برنامه توسط مجری ارائه شد. «لال لال شو» اولین مراسم آیینی بود که در این جشنوار توسط گروه «آیین زندگی» سواد کوه به سرپرستی علی حسن نژاد اجرا شد.

حضور افراد شناخته شده در کشور و استان، موثر در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی ، فرهنگی، اقتصادی، علمی این نوید را می دهد.

 

در این جشنواره نیز همچون چهار جشنواره قبلی از تعدادی از این فعالین تجلیل شد.درمیان تجلیل شوندگان هم افراد پیشکسوت حضور داشتند .

استاد دادود رشیدی بازیگر به نام حوزه تئاتر و سینما،احمد ناطق نوری، محمد حسین مختاباد عضو شورای اسلامی شهر تهران، اکبر پور رییس نمایشگاه بین المللی ایران، قاسم احمدی نماینده مردم شهرستان های نوشهر و چالوس، شمس الله شریعت نژاد نماینده محترم مردم شهرستان های تنکابن و رامسر و عباس آباد، کشاورزیان معاون وزیر راه و شهر سازی، پروفسور باوند، نیکزاد به همراه فرهود جلالی کندلوسی تندیس ها و لوح های سپاس وبسته هی فرهنگی را تقدیم تجلیل شوندگان کردند.

 در این جشنواره از آقایان دکتر کاظم سادات اشکوری(نویسنده)، دکتر نظام الدین نوری(نویسنده)،استاد جمال محودی(موسیقی)،سیروس مقدم(در حوزه سینما کاردگردان سریال پایتخت)،مهدی منیری(درحوزه فیلم بویژه مستند)،حسین علامه زاده(مطبوعات)، مهندس سلیمانی(کارآفرین-مدیرعامل شرکت کاله آمل)، علی صادقی(مطبوعات/رسانه )، علی حسن نژاد(شعر و آیین ها)، محمد ابراهیم عالمی(خواننده ترانه های مازندرانی)، رجبعلی فلاح(تئاترو نمایش)،خسرو علیزاده(آیین ها و مدیریت اجرای برنامه های متعدد فرهنگی و بومی استان)تجلیل شد تا شاید ازاین طریق یادآوری شود که ما فرهیختگان مان را فراموش نمی کنیم و زمانی که در قید حیات هستند دستان شان را به خاطر تلاش هایشان می فشاریم و روی شان را می بوسیم .

 

سرنا نوازی،کشتی محلی،رقص محلی با ادوات کشاورزی که نمادی از مشاغل رایج در استان مازندران بود، چکه سماع و...ازجمله این بخش بود.در ادامه اجرای مراسم آیینی توسط این گروه نمایش آرش کمانگیر با صدای علی امیر قاسمی و نمایش طالبی شور وحال خاصی به شرکت کنندگان داده بود.چراکه درفرهنگ مازندران این روز مصادف است باپرتاب تیر توسط آرش کمانگیر برای تعیین مرز جغرافیایی ایران که نمادی ازگذشت وایثار و مردانگی است واین که به ما بگوید که در راه حفظ وطن جان را هم می توان داد.

 

ضرورت اجرای برنامه های فرهنگی مدون برای کاروان راهیان نور



 

به گزارش ایلنا از رامسر، جانشین سپاه ناحیه رامسر گفت: کاروان های راهیان نور در واقع سفر معنوی پر خیر و برکت بوده و ضرورت دارد تا برنامه های فرهنگی مدونی داشته باشند.

 

علی اکبر مقدری در جلسه ستاد راهیان نور شهرستان رامسر در محل آموزش و پرورش رامسر افزود: در شرایطی که دشمنان نظام در قالب جنگ نرم ارزش ها و هویت اخلاقی نسل جوان را نشانه رفته اند کاروان راهیان نور نقش بسیار مهمی برای مقابله با هجمه ها دارد.

 

وی بیان داشت: دوران سراسر افتخار دفاع مقدس درخشان ترین نقطه تاریخ معاصر بوده و باید زوایای پیدا و پنهان آن به نسل آینده ساز بازگو شود.

 

وی افزود: ما باید کاروان های راهیان نور را به کلاس درس اخلاق و معنویت برای دانش آموزان تبدیل نماییم.

 

محمد رسول حیدر پور مدیر آموزش و پرورش رامسر نیز از اعزام 160 دانش آموز پسر سال دوم متوسطه 19-16آبان ماه به مناطق عهملیاتی جنوب کشور خبر داد.