ساحل دریا آن لاین

ساحل دریا آن لاین

تماس و پیامک به نشریه 09117895385 و ارسال ای میل sada1390@yahoo.com
ساحل دریا آن لاین

ساحل دریا آن لاین

تماس و پیامک به نشریه 09117895385 و ارسال ای میل sada1390@yahoo.com

میثم نوائیان و جشن آیینی « تیرماه سینزه » در رامسر 2


  


سهیلا محمدی


مراسم گرامیداشت آیین « تیرماه سینزه  » با استقبال پرشور مردم غرب مازندران در زمین ورزشی لات محله رامسر برگزار شد.

 

جشن سنتی « تیرماه سینزه  » جمعه شب به همت انجمن جوانان  مسجد صفای لات محله ، هیات امنای مسجد صفای لات محله ، انجمن دوستدران میراث فرهنگی و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد  اسلامی ، شهرداری و شورای اسلامی شهر رامسر  و شورای اسلامی جواهرده برگزار شد

.


 

میثم نواییان استاد و پژوهشگر دانشگاه در رشته  میراث فرهنگی و از بانیان اصلی احیای این مراسم آیینی در حاشیه همایش در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: پاسداشت شادمانی و اعیاد پیشنیان ما که سرشار از آموزه های غنی زندگی است موضوع مهمی بوده که متاسفانه نادیده گرفته شده  و این مهم به خودی خود باعث نابودی همه مراسم  های آیینی زیبا و سراسر از شادی گردید.

 

ثبت ملی « تیرماه سینزه  »

 

وی افزود : از سال 1386 به منظور احیای آیین کهن « تیرماه سینزه  » برای نخستین بار بصورت عمومی توانستیم این جشن را برگزار کنیم و در سال 90 نیز با شماره ثبت 236 این مراسم را به ثبت ملی رساندیم.

 

نواییان اظهار داشت:  فرهنگ هر قوم و ملتی دارای شاخصه ها و آیین های خاصی است که بهترین این شاخصه ها همانا تقویم آن ملت بوده که وضعیت تاریخی و هویت آن را مشخص می کند و مراسم « تیرماه سینزه  » ، نشان دهنده ی  تاریخ غنی و دارای قدمت منطقه البرز نشین است که برای خود یک گاهنامه گالشی دارد.

 

 این پژوهشگر میراث فرهنگی در پاسخ به این پرسش که چرا این مراسم با توجه وجه تسمیه آن به « تیرماه سینزه  » که قاعدتا باید در 13 تیرماه برگزار شود ، در 13 آبان برگزار می شود ؟ گفت: در گاهنامه ی گالشی ، 15 مرداد ماه شمسی مصادف با  اول نوروز گالشی است و 13 تیرماه گالشی مصادف با 13 آبان شمسی است که جشن تیرگان در این روز برگزار می شود .

 

 امیری خوانی یا تبری خوانی یکی از برنامه های مهم این مراسم آیینی است که با خواندن دوبیتی امیری منتسب به امیر پازواری  شاعر مذهبی سرای مازندرانی ، تعبیر یا فال یکسال فردی است که انگشتر یا نشانش از داخل آب پاک درون مشرفه " ظرف مسی "  هم زمان با خواندن بداهه « تبری خوانان » بیرون می آید .

 

نواییان اضافه کرد : برای جشن تیرگان سه روایت وجود دارد که نخست مشخص کردن مرز ایران و توران توسط آرش کمانگیر قهرمان اساطیری مازندران است و دیگر اینکه  بنا بر مستندات مذهبی این روز در گاهنامه گالشی با میلاد مولا علی ( ع) مصادف می شد و روایت سوم هم حاکی از آن است که در این روز ضحاک ظالم به دست کاوه ی آهنگر به هلاکت می رسد و مردم این روز را جشن می گرفتند


ثبت کشتی گیله مردی و گلکار مسجد آدینه جواهر ده

 

میثم نواییان  همچنین از ثبت کشتی گیله مردی با عنوان یک میراث معنوی خبر داد و خاطرنشان کرد : کشتی گیله مردی فقط یک  ورزش نیست بلکه یک میراث تاریخی و معنوی بوده و همچنین تمامی تلاشم را در جهت احیای دیگر آیین های بومی و تاریخی منطقه رامسر خواهم کرد.

 

وی که خود نویسنده کتاب تیرماه سیزده است در ادامه گفت : قصدمان بر این است تا با همکاری مدیران مرتبط مراسم گلکار مسجد آدینه جواهرده را نیز به ثبت ملی برسانیم چرا که این مراسم نیز یک تاریخ و هویت ارزشمند برای رامسر محسوب می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد