ساحل دریا آن لاین

ساحل دریا آن لاین

تماس و پیامک به نشریه 09117895385 و ارسال ای میل sada1390@yahoo.com
ساحل دریا آن لاین

ساحل دریا آن لاین

تماس و پیامک به نشریه 09117895385 و ارسال ای میل sada1390@yahoo.com

آوای مازندران در تالار وحدت تهران طنین انداز شد


وبلاگ > سید حسن موسوی چلک،

 

پنجمین جشنواره شعر و موسیقی مازندران به مناسبت روز مازندران و جشن تیرگان در تالار وحدت تهران با حضور با شکوه وکم نظیر مازندرانی های مقیم تهران و ساکن مازندران و علاقمندان به حوزه فرهنگ و هنر غیر مازندرانی، مسئولین، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و تنی چند از میهمانان خارجی و اصحاب رسانه برگزار شد.

 

استقبال به حدی بود که بسیاری از مردم موفق به تهیه بلیط نشدند و پشت در ماندند و بسیاری نیز بصورت ایستاده برنامه ها را می دیدند. روز مازندران( که به مناسبت روز بیعت مازندرانی ها با علویان در روستای سعید اّباد رویان تصویب شده ) 14 آبان است که در شورای فرهنگ عمومی ثبت شده است.ولی به دلیل تقارن این روز با ماه محرم تصمیم گرفته شد تا یک هفته زودتر برگراز شود.این جشنواره به همت موسسه فرهنگی و هنری پارپیرار و با همکاری بنیاد هم اندیشان طبری و انجمن های مازندرانی مقیم تهران و جمعی از علاقمندان عرصه فرهنگ و هنر مازندران برگزار شد.

 

در آغاز جشنواره سرود ملی جمهوری اسلامی ایران طنین انداز شد. پس از آن فضای سالن با تلاوت آیاتی از کلام ا... مجید به زیبان تبری توسط متین رضوانی منور شد. صدای «سرنا» برای اقوام مختلف ایرانی از جمله مازندرانی ها آشناست که پیام آور شادی است. سرنا نوازی قسمت دیگر برنامه بود که بااجرای زیبا و مسلط لهراسبی فضای شادی را در تالار ایجاد کرد.

 

گزارش کوتاه دبیر پنجمبن جشنواره شعر و موسیقی مازندران بعد از معرفی برنامه توسط مجری ارائه شد. «لال لال شو» اولین مراسم آیینی بود که در این جشنوار توسط گروه «آیین زندگی» سواد کوه به سرپرستی علی حسن نژاد اجرا شد.

حضور افراد شناخته شده در کشور و استان، موثر در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی ، فرهنگی، اقتصادی، علمی این نوید را می دهد.

 

در این جشنواره نیز همچون چهار جشنواره قبلی از تعدادی از این فعالین تجلیل شد.درمیان تجلیل شوندگان هم افراد پیشکسوت حضور داشتند .

استاد دادود رشیدی بازیگر به نام حوزه تئاتر و سینما،احمد ناطق نوری، محمد حسین مختاباد عضو شورای اسلامی شهر تهران، اکبر پور رییس نمایشگاه بین المللی ایران، قاسم احمدی نماینده مردم شهرستان های نوشهر و چالوس، شمس الله شریعت نژاد نماینده محترم مردم شهرستان های تنکابن و رامسر و عباس آباد، کشاورزیان معاون وزیر راه و شهر سازی، پروفسور باوند، نیکزاد به همراه فرهود جلالی کندلوسی تندیس ها و لوح های سپاس وبسته هی فرهنگی را تقدیم تجلیل شوندگان کردند.

 در این جشنواره از آقایان دکتر کاظم سادات اشکوری(نویسنده)، دکتر نظام الدین نوری(نویسنده)،استاد جمال محودی(موسیقی)،سیروس مقدم(در حوزه سینما کاردگردان سریال پایتخت)،مهدی منیری(درحوزه فیلم بویژه مستند)،حسین علامه زاده(مطبوعات)، مهندس سلیمانی(کارآفرین-مدیرعامل شرکت کاله آمل)، علی صادقی(مطبوعات/رسانه )، علی حسن نژاد(شعر و آیین ها)، محمد ابراهیم عالمی(خواننده ترانه های مازندرانی)، رجبعلی فلاح(تئاترو نمایش)،خسرو علیزاده(آیین ها و مدیریت اجرای برنامه های متعدد فرهنگی و بومی استان)تجلیل شد تا شاید ازاین طریق یادآوری شود که ما فرهیختگان مان را فراموش نمی کنیم و زمانی که در قید حیات هستند دستان شان را به خاطر تلاش هایشان می فشاریم و روی شان را می بوسیم .

 

سرنا نوازی،کشتی محلی،رقص محلی با ادوات کشاورزی که نمادی از مشاغل رایج در استان مازندران بود، چکه سماع و...ازجمله این بخش بود.در ادامه اجرای مراسم آیینی توسط این گروه نمایش آرش کمانگیر با صدای علی امیر قاسمی و نمایش طالبی شور وحال خاصی به شرکت کنندگان داده بود.چراکه درفرهنگ مازندران این روز مصادف است باپرتاب تیر توسط آرش کمانگیر برای تعیین مرز جغرافیایی ایران که نمادی ازگذشت وایثار و مردانگی است واین که به ما بگوید که در راه حفظ وطن جان را هم می توان داد.

 

نظرات 1 + ارسال نظر
محمد رضا شنبه 11 آبان 1392 ساعت 01:32 ب.ظ

با سلام
در جشن شرکت داشتم بسیار زیبا بود و میهمانی ترک زبان داشتم که ایشان هم خیلی راضی بود از این که مازندرانی ها این نوع برنامه ها را در تهران دارند.وقتی برای ایشان از برنامه ها وجشن های دیگر هم گفتم به ما مازندرانی ها نبریک گفت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد