ساحل دریا آن لاین

ساحل دریا آن لاین

تماس و پیامک به نشریه 09117895385 و ارسال ای میل sada1390@yahoo.com
ساحل دریا آن لاین

ساحل دریا آن لاین

تماس و پیامک به نشریه 09117895385 و ارسال ای میل sada1390@yahoo.com

تصویب بودجه ی 142642000000 ریالی شهرداری رامسر



 

ابوذر باقر سلیمی


پس از تصویب بودجه ی سال 1393 شهرداری رامسر و افزایش 70 درصدی آن به همراه مهدی حلاجیان مدیر مسوول نشریه  ساحل دریا بر آن شدیم تا از جزئیات آن به طور کامل مطلع شویم.


"بودجه" موضوع اصلی گفتگوی ما با رییس شورای شهر رامسر بود. به دلیل این که بودجه پر است از آمار و اعداد ، تصمیم بر آن شد که سوالات را ابتدا مکتوب برای " هادی حلاجیان " ارسال نمائیم تا ایشان با اطلاعات دقیق در مصاحبه حضور یابد. البته سخنگوی شورای شهر مجید درجانی و دیگر اعضای شورا نیز توسط رئیس شورا از موضوع مطلع شدند.  وقتی در روز جمعه 22 فروردین در محل شورا با ایشان به گفتگو نشستیم از حاشیه نویسی ای که در کنار سوالات شده بود دانستیم که در این چند روز رییس شورا برای حضور در مصاحبه آماده می شده است.


رییس شورا علاوه بر یاسخ به سوالات ما درباره بودجه ، خبر از خرید ساختمان نصیری در میدان امام ( ره ) با بودجه یک میلیارد تومان تا ماه آتی ، بازگشایی خیابان قائمیه به بلوار معلم تا پایان شهریور ، روکش آسفالت خیابان توساسان در بهار داد .


او از برگ زرین دیگر از شورای شهر دوم علاوه بر پل صفارود، پرونده کیش پارس مارین که تنه به عهدنامه های دوره قاجار می زند گفت و البته از پروژه های ساختمان شیشه ای روبروی توسکاسرا که بر خلاف ضوابط شهری مجوز ساخت گرفت !! و با  100 میلیون می شد آن را در سال 92 تملک کرد اما اینک مالک آن 400 میلیون مطالبه می کند!! ، ساختمان کاملا خلاف روبروی باند پروازی فرودگاه در بلوار معلم ، ساختمان دور میدان امام ، ساختمان چند طبقه ی مشرف به دریا ، ساختمان 30 واحدی با 5 پارکینگ در یکی از شرقی های بلوار آیت الله طالقانی ، برپائی نمایشگاه در مکانی غیر اصولی و افزایش ترافیک و ... صحبت کرد. اما بحث و هدف گفتگو ؛ بودجه ی 93 شهرداری رامسر بود که در پی می آید.


در پنجاه و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر رامسر بودجه شهرداری رامسر در سال 93 با 142642000000 ریال معادل چهارده میلیارد و دویست و شصت و چهار میلیون و دویست هزار تومان یعنی در سال 93 با بیش از 70 درصد افزایش نسبت به سال 92  به تصویب رسید .  از این مبلغ ، به میزان سی و سه و چهار درصد  برای بودجه جاری و  شصت و شش و شش درصد  برای بودجه عمرانی پیش بینی شده است . بودجه سال 92 شهرداری رامسر 84652700000 ریال معادل هشت میلیارد و چهارصد و شصت و پنج میلیون و دویست و هفتاد هزار تومان بوده که در آن 40 درصد جاری و 60 درصد عمرانی بوده است  .


رئیس شورا از نشست با اصحاب رسانه هم زمان با روز شوراها در نهم اردی بهشت خبر داد و اعلام کرد درصدد است برای عملکرد شورای شهر و شهرداری هر 6 ماه یک بار ویژه نامه ای تولید کند.


خبر مهم دیگر رئیس شورا آمادگی برای پخش مستقیم فوتبال جام جهانی در یکی از مکان های پلاژ شهرداری ، بلوار معلم و یا مسیر روبروی آبگرم در باغ سی هکتاری بود.


ماحصل گفتگوی دو ساعته ما با هادی حلاجیان رییس شورای شهر رامسر  که به زبان گیلکی انجام شده به شرح ذیل است:

 

میزان کسری بودجه حال حاضر شهرداری رامسر و انباشته از سالهای قبل چه مقدار است؟!


قطعا هر شهرداری بدهی جاری به پیمانکاران دارد اما این که عددی را به عنوان بدهی انباشته اعلام کنیم به دلیل انجام نشدن حسابرسی و تفریغ بودجه در سه سال 90  ،  91  و  92  نمی توان عدد دقیقی را به عنوان بدهی اعلام نمود و اعدادی را هم که اعلام می شود را نمی توان تایید کرد و بدهی های اعلام شده توسط شهرداران در بدو ورود به شهرداری رامسر به علت فقدان حسابرسی مبنای واقعی ندارد

 

 

امسال بودجه سالانه شهرداری با یک انبساط 70 درصدی تصویب شده ؛ آیا امیدوارید این مبلغ در انتهای سال محقق شود؟!!  آیا افزایش 70 درصدی بودجه با نگاه واقع بینانه و با توجه به امکانات و محدودیتهای شهری تصویب شده است؟


من فکر می کنم بالاتر از 100درصد بودجه محقق شود.من فکر می کنم امسال در آمد شهرداری به 20 میلیارد تومان برسد که ما بودجه را 15 میلیارد  و کمتر از میزان پیش بینی درنظر گرفتیم.این را اضافه کنم که  با اشاره تغییر درآمد پلاژهای ساحلی ، بودجه سال 92 کاملاً محقق شده است.


منابع پیشنهادی در آمد شهرداری و شورا برای تحقق این بودجه انبساطی چه بوده است؟ چه منابع جدیدی برای شهرداری به وجود امده که این چنین بودجه با رشد مواجه است؟

 

سر بودجه خیلی حساس بودم و برای همین بودجه را به مدت 20 روز برده بودم منزل تا بودجه ، بودجه ای عملیاتی باشد. قانون بودجه ریزی شهرداری این گونه است که درآمد 9 ماه اول سال  قبل ( 92 ) به همراه سه ماه آخر سال قبل تر ( 91 ) شهرداری ملاک بودجه  سال جدید ( 93 ) قرار گیرد و برای بودجه سال 93 هم بر همین اساس  عمل شده است.


راه کارهایی که برای افزایش درآمد شهرداری پیش بینی کردیم عبارتند از :


1-      ساماندهی پلاژهاست؛ توی این 6 ماه ما مدیریت کردیم که در آمد شهرداری از پلاژها 1 میلیارد تومان شد در حالی که در سال قبل 400 میلیون تومان بود. مثلاً پلاژ لیدو را 300 میلیون کرایه دادیم. در پلاژ توسکا با افزایش درآمد 70 درصدی مواجه بودیم که 600 میلیون از آن جا درآمد کسب کردیم. در مجموع نزدیک 800میلیون از این دو پلاژ افزایش درآمد داشتیم.


2-      در کمیسیون توافقات و ماده 100  یک بازه ی قیمتی وجود داشت مثلا از 70 تا 150 هزار تومان که این را حذف کردیم و در عوض شهر رامسر را به سه منطقه ( منطقه ی 1 : چهارصد دستگاه ، بیست متری ؛ منطقه ی 2  : رمک ، لمتر ، توساسان ؛ منطقه ی 3 : لات محله ، تنگدره ، لپاسر و...) تقسیم نمودیم و قیمت ها را بر اساس مناطق اعلام نمودیم تا بر این اساس فساد و پارتی بازی را کم نماییم. بر این اساس منطقه یک بالاترین و منطقه سه کمترین تعرفه را به خود اختصاص می دهد.


3-      20 درصد افزایش منطقی سالانه را با توجه به تورم موجود داریم و از این افزایش تعرفه ، یک تا یک و نیم میلیارد تومان درآمد در بودجه پیش بینی کردیم .


4-       هزینه های جاری شهرداری را امسال نسبت به 92 ، 800 تا 900 میلیون تومان کاهش دادیم. مدیریت در جشن ها ، حذف موازی کاری فرهنگی ، ندادن اضافه کار به نیروهایی که تعهد کاری ندارند. حرف اصلی ما با شهردار این است که نیروهای شهرداری باید چابک شوند. شهردار هم قول داده که روند بهره وری را در شهرداری به تدریج افزایش دهد و این کار از بهمن 92 شروع شده است.


5-       برای افزایش در آمد برنامه ریزی کردیم سه تا چهار پلاژ دیگر به مانند ساحل نقره ای کنار کیش پارس مارین  اضافه نماییم و جنب میدان بار برنامه کمپینگ مسافر را داریم. ساماندهی تابلوها و کانون های تبلیغاتی نیز در دستور کار است.

 

جرایم ساختمانی  یا به قولی ساخت و ساز خلاف قانون چند درصد بودجه را به خود اختصاص داده است؟


در سال 92 ،  شهرداری500 میلیون درآمد ازساخت و ساز خلاف قانون داشت یعنی 10 درصد بودجه سالانه. در سال 93، با توجه به افزایش تعرفه حداقل یک میلیارد تومان پیش بینی شده است. هرچند این روند خلاف در گذشته بنا شده بود و ما در صدد حذف آن از سیستم هستیم و اجازه ی ساخت و ساز خلاف نمی دهیم. اینکه ساختمانی پارکینگ نداشته باشد و با 15 میلیون تومان خلاف خود را بخرد و سایر خلاف های ساختمانی از این دست با مدیریت صحیح کم کم از شهرداری رخت بر خواهد بست. و شعار خلاف کن بعد از شهرداری خلاف را بخر را کم کم حذف خواهیم کرد.


بودجه تصویب شده توسط شورا با بودجه اولیه چه تفاوت هایی دارد؟


بودجه اولیه با تصویب شده تغییر چندانی نداشته است. فقط در زیرمجموعه بودجه جاری تغییراتی از لحاظ مبالغ ریالی داشته ایم .


شما در مصاحبه اول سال اعلام نمودید: « بودجه سال 93 نسبت به سال گذشته بیش از 70 درصد افزایش داشت که در پیش بینی بودجه سی و سه و چهار درصد  بودجه جاری و شصت و شش و شش درصد بودجه عمرانی پیش بینی شده است » چرا برای  حوزه فرهنگی ، ورزشی ، اجتماعی ، آموزشی و پژوهشی ردیف و بودجه ای در نظر گرفته نشده است؟ اگر درنظر گرفته شده، چرا به صورت مستقل و به صورت سرفصل نیامده است؟


آیا تمام اعضای شورا به بودجه پیشنهادی رای مثبت داده اند؟ اگر خیر ؛ دلیل مخالفت آنان با بودجه چه بوده است؟


طبق ماده ی 16 قانون شوراها دو درصد بودجه ی شهرداری ها به کار فرهنگی اختصاص می یابد.. با اشاره به این که عموما سلیقه در محل مصرف بودجه ی فرهنگی نقش دارد ، در سال 92 ریالی از طرف شورا و شهرداری به امر ورزش اختصاص نیافت . در سال 93در بحث ورزشی کمک به هیات های ورزشی فعال که تیم در رقابت های استانی دارند را در دستور کار داریم که مجموعاً 50 میلیون تومان می شود . 5 میلیون تومان جداگانه به اداره ورزش و جوانان اختصاص دادیم تا به هیات های دیگر کمک نماید.


در امر فرهنگی ، هر ساله از طرف شورا در هفته ی نیروی انتظامی 9 میلیون تومان کمک می شده و یا برای راهیان نور در سال 92 کمک 9 میلیون تومانی نمودیم و بابت اطعام مراسم های مختلف که در مصلی و مساجد دیگر برگزار می شود هزینه هائی شده است. هرچند با ناهار و شام در مراسم ها موافق نیستم و به نظرم این گونه هزینه ها در روند فرهنگی تغییری ایجاد نمی کند.  البته برنامه ریزی شده تا مراسم مذهبی و مناسبتی شهرستان هدفمند و با برنامه باشد تا از پراکندگی خارج و نتیجه ی مناسب تری از آن بدست آید.


در سال قبل برای ترمیم کف پوش سالن ورزشی خیابان شهدا 30 میلیون تومان هزینه شده است


در بخش علمی و فرهنگی چون شورا و شهرداری متولی امور نیستند برنامه ای تدارک دیده نشده است اما از هر ایده و درخواستی که به ارتقای سطح علمی و فرهنگی شهر کمک کند شورا استقبال می کند. لازمه ی این کار درخواست کتبی از دارندگان ایده و طرح به شوراست.


شهرداری آیا مجاز است که ردیف بودجه عمرانی را در سرفصل جاری هزینه نماید؟ آیا این کار در سال 92 اتفاق افتاده است؟


در سال 92 خیلی کم بوده و زیاد انحراف بودجه نداشته ایم. مثلاً ناخواسته امسال برف را داشتیم و وقتی بودجه جاری کفایت نمی کند مجبور هستید برای انجام کارها از بودجه عمرانی هزینه نمایید . برای برف امسال شهرداری 500  میلیون تومان هزینه ی جاری نموده است. در حالت عادی و نبود بحران مطمئن باشید تغییراتی صورت نمی گیرد.


آیا تفریغ بودجه های سال های گذشته تاکنون در شورا انجام پذیرفته است؟


بزرگترین اشکال شهرداری رامسر این است که وقتی شهردار عوض می شود حسابرسی انجام نمی شود. مثلاً در سال 90 شهردار رامسر با آن وضعیت رفت هنوز نمی دانیم چه اتفاقی افتاده باید شهرداری را با حسابرسی به شهردار جدید تحویل بدهیم که این کار هم انجام نشده است . سال 90 و 91 هنوز تفریغ بودجه انجام نپذیرفته است.سال 92 را شورای چهارم تصویب کرد تا حسابرسی بشود. ماده 30 شوراها ،  اختیار را به شورا داده که می تواند راساً حسابرس استخدام کند و حتی می تواند حسابرسی که شهرداری معرفی می نماید را قبول نکند. امسال برای این در هزینه ها صرفه جویی شود شهردار رامسر پذیرفته که هر حسابرسی که شما معرفی کنید من مشکلی ندارم.



 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد