ساحل دریا آن لاین

ساحل دریا آن لاین

تماس و پیامک به نشریه 09117895385 و ارسال ای میل sada1390@yahoo.com
ساحل دریا آن لاین

ساحل دریا آن لاین

تماس و پیامک به نشریه 09117895385 و ارسال ای میل sada1390@yahoo.com

سال 93 ؛ سال وعده های جذاب و شب نشینی های داغ


 

سال 93 هم سالی است انتخاباتی و پر از وعده های رنگارنگ و شب نشینی های جذاب و شایعه های داغ و زنده باد و مرده بادهای باحرارتی که در هر کوی و برزن جاری می شود.


ابوذر باقرسلیمی

کارشناس ارشد تهیه کنندگی صدا و سیما


اسفند سال93 ماه برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است. کاندیداهای شاخص انتخابات قبل از شروع سال 93 ستادهای خود را فعال نموده اند و یارگیری، محافل و شب نشینی های شبانه خود را آغاز نموده اند و دراین بین افرادی هم نامشان شنیده می شود که تاکنون شواهدی در دست نیست که آمدنشان تا چه اندازه قطعی است. آمدن ها و نیامدن هایی که به  داستان انتخابات شور و حرارات می بخشد.


در همه ی انتخابات اولین کسی که خودش را بیشتر از دیگران دارای حق می داند و سعی می کند دوباره صندلی بهارستان را از آن خود کند" نماینده ی فعلی" است. تاریخ انتخابات منطقه نشان داده هیچ گاه بخت با نماینده فعلی همراه نبوده و وی نمی تواند برای دومین بار متوالی بر کرسی نمایندگی مردم بنشیند.


 نگاه کنید به ابوالفتح نیکنام که در انتخابات مجلس هشتم با رای قاطع 36 هزارنفر توانست حائز اکثریت آرا شود اما در مجلس نهم با کسب 5 هزار و 637  نفرهفتم انتخابات شد. البته نباید از یاد برد که نیکنام یک روز قبل از پایان زمان قانونی تبلیغات تایید صلاحیت شد .


 اما این دوره یک استثنایی هم با خود دارد. بعد از ابطال انتخابات و حواشی ای که باخود  به همراه داشت ، شریعت نژاد ـ نماینده فعلی ـ در انتخابات میان دوره ای که خرداد امسال برگزار شد، پیروز انتخابات و وارد مجلس شد. این اتفاق برای اولین بار نیست که در حوزه انتخابیه ی تنکابن ، رامسر و عباس آباد رخ می دهد. درمجلس دوم ، در تاریخ اول اسفند64 ، بر اثر سقوط هواپیمای اف ـ 27 در نزدیکی شهر اهواز ، آیت الله محلاتی به همراه هفت تن از نمایندگان مجلس به شهادت رسیدند. یکی از آن هفت نماینده ، ابوالقاسم رزاقی نماینده مردم تنکابن و رامسر بود. بعد از شهادت شهید رزاقی ، انتخابات میان دوره ای در سال 65 برگزار شد و سید علی اکبر طاهایی به مجلس راه یافت. در انتخابات مجلس سوم  در سال 67 باز این علی اکبر طاهایی بود که رای اکثریت مردم را از آن خود کرد و به مجلس رفت اما در انتخابات چهارم مجلس ابوالفتح نیکنام ؛ صندلی نمایندگی را از آن خود کرد.


از نگاه تاریخی اگر بر این فرض استوار باشیم که "تاریخ تکرار می شود" بر اساس شواهد تاریخی شریعت نژاد بار دیگر به مجلس راه خواهد یافت اما آن چه در این میان نباید مورد غفلت قرار گیرد  متغیر  "رقبای او " و میزان محبوبیت آن هاست که متغیری بسیار اثرگذار است.


از مهمترین افرادی که ستادهای خود را فعال کرده می توان به " جلال الدین حیدری " اشاره کرد. وی در انتخابات مجلس هشتم با 23 هزار  رای نفر دوم انتخابات بعد از نیکنام شد و پس از ناکامی در انتخابات  و پس از به وزارت رسیدن شمس الدین حسینی به عنوان " مشاور وزیر در امور ایثارگران و مدیرکل بازرسی وزارت اقتصاد " منصوب شد. در انتخابات مجلس نهم ابتدا وارد میدان شد اما با پایان زمان ثبت نام او به فرمانداری نرفت و ثبت نام نکرد. در این دوره او بنا به قراین و شواهد وارد میدان شده و حتی گفته می شود که کاندیداتوری خود را با حسینی وزیر سابق اقتصاد هماهنگ کرده است.


اما در این میان به تازگی وبلاگی آغاز به کار کرده که بنای دعوت از شمس الدین حسینی برای ورود به انتخابات مجلس سال آتی را گذاشته است.هرچند تاکنون اظهار نظری درباره رد یا تایید این وبلاگ از سوی حسینی و یا اطرافیان نزدیک او نشده اما اگرمیزان دعوت ها و ابراز علاقه ها به اندازه ای برسد که حسینی را متقاعد سازد که او هم به مانند زاهدی ( وزیر سابق علوم )، میرکاظمی ( وزیر سابق نفت و بازرگانی) ، مصری ( وزیر سابق رفاه) وارد گود انتخابات مجلس شود معادلات کلاً به هم خواهد ریخت و در بین چهره های مدعی انتخابات او تنها کسی است که چهره ای است ملی و می خواهد وارد گود انتخابات محلی شود.بر مبنای همین شناخت و سابقه ی سخنگویی او ؛ کار آسان تری  برای متقاعد ساختن مردم در پیش دارد.


حسینی که بعد از داوود دانش جعفری در سال 87 ، عهده دار وزارت اقتصاد شد به مدت 5 سال تا پایان دولت احمدی نژاد در این سمت باقی ماند و حتی در سال 90 بعد از افشای فساد بزرگ بانکی استیضاح شد اما استیضاحش رای نیاورد .از کارهای او می توان به طرح های ملی و البته جنجالی : سهام عدالت ، هدفمندکردن یارانه ها، خصوصی سازی اشاره کرد. او در دوره ی وزارت ، گفته می شود زادگاه خود را از یاد نبرد پروژه هایی نظیر تکمیل کمربندی تنکابن ، برگزاری مسابقات  بین المللی کشتی جام شهید شیرودی و... از کارهای ماندگار اوست. هرچند امسال بعد از کنار رفتن او از پست وزارت ، مسابقات جام شیرودی در حد و اندازه محلی و نامطلوب با مسئولیت سهراب لاریجانی برگزار شد فردی که در جریان استیضاح حسینی ،جهانگیرزاده ـ نماینده ی مجلس ـ از او به عنوان مشاور وزیر در غرب مازندران یاد کرده بود.


کاندیدا شدن او از حوزه تنکابن و رامسر تیزبینی او را می رساند؛ او به خوبی آگاه ست که رفتار  انتخاباتی مردم در حوزه انتخابیه ی رامسر بر اساس" قبیله" و "شهر" صورت می گیرد نه بر اساس دیدگاه "سیاسی". او  همچنین می داند که اگر از حوزه انتخابیه ی تهران و با قرار گرفتن در لیست احزاب و جناح ها  مثلاً جریان پایداری یا طرفداران دولت احمدی نژاد بخواهد وارد مجلس شود کار بسیار سخت و تاحدی غیر ممکن را در پیش رو دارد زیرا بر اساس نگاه تاریخی ، اولین انتخابات مجلس بعد از روی کار امدن دولت جدید ؛ لیست طرفداران دولت ، لیست برنده انتخابات تهران است اما این رفتار در حوزه ی انتخابیه ی شهرهای کوچک صادق نیست. در نهایت باید گفت شانس برنده شدن او در انتخابات منطقه را  اگر" صد"فرض کنیم در تهران "صفر " خواهد بود و شاید این یک تاکتیک انتخاباتی از سوی طرفداران دولت قبلی باشد برای این که مجلس دهم را از دست ندهند ؛ کاندیداهای خود را در سراسر کشور و بر اساس زادگاهشان توزیع کنند تا در مجلس بعدی اقلیت تاثیرگذار باشند و آن را از دست ندهند و در سپهر سیاست ایران نقش داشته باشند.


" سردار جمشید حجتی نیا " از دیگر کاندیداهایی است که باید از او یاد کرد . حجتی نیا ، اگر جعفر قلی راهب ـ نماینده دوره پنجم و هفتم  مجلس ـ نخواهد وارد میدان انتخابات شود شاید تنها رامسری خواهد بود که قصد جلوس بر صندلی مجلس را داشته باشد و این مولفه او را بسیار وسوسه خواهد کرد که با اطمینان بیشتری وارد کارزار انتخابات گردد. هرچند او تاکنون فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز ننموده اما اظهارنظرها و مقالات او در روزنامه ها نشان از عزم  جدی او برای  آزمودن دیگر بار بخت خود دارد. دوره ی پیشین او با 15 هزار و 68 رای توانست قاطعانه نفر اول انتخابات در شهرستان رامسر شود اما در مجموع آرای شهرستانها، نفر چهارم انتخابات با 23 هزارو 256 رای گردید.


فرماندار پیشین تنکابن هم سودای نشستن بر صندلی بهارستان دارد. "غلامرضا مشایخی" دوره قبل با 24 هزار و 302 رای و با 277 رای کمتر نسبت به درویشعلی شمس نفر سوم انتخابات گردید ؛ انتخاباتی که در نهایت باطل شد. او هم ستادهای خود را در شهرهای مختلف  فعال کرده است تا باردیگر شانس خود را امتحان نماید. هرچند او در انتخابات میان دوره ای سال 92 با 41 هزار و 376 رای نفر دوم انتخابات میان دوره ای شد.


نباید از جعفر قلی راهب ، ابوالفتح نیکنام ، بوذر جمهر خلعتبری ،بهروز ماچیانی  هم غافل شد. افرادی که هنوز مشخص نیست می آیند یا عطای نمایندگی را به لقایش در این دوره انتخابات بخشیده اند. اما آن چه مشخص است و نکته  بسیار مهم و تاثیرگذاری که نباید از یاد برد  این است که به نظر می رسد کاندیداهای شاخص این دوره از انتخابات به سلامت از دروازه ی شورای نگهبان قانون اساسی خواهند گذشت و بازی دستخوش اما و اگر نخواهد شد . فقط می ماند که اینان بر تصمیم "خود ؛ بر آمدن پایدار باشند یا خیر.


سال 93 هم سالی است انتخاباتی و پر از وعده های رنگارنگ و شب نشینی های جذاب و شایعه های داغ و زنده باد و مرده بادهای باحرارتی که در هر کوی و برزن جاری می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد