ساحل دریا آن لاین

ساحل دریا آن لاین

تماس و پیامک به نشریه 09117895385 و ارسال ای میل sada1390@yahoo.com
ساحل دریا آن لاین

ساحل دریا آن لاین

تماس و پیامک به نشریه 09117895385 و ارسال ای میل sada1390@yahoo.com

علم بهتر است یا ثروت



ابوذر باقرسلیمی کارشناس ارشد تهیه کنندگی تلویزیون


همه ما با موضوع انشای " علم بهتر است یا ثروت" در دوران مدرسه برخورد کردیم و آن روزها همگی بلا استثنا می نوشتیم " علم " و چه مدح هایی در باب بهتر بودن علم و جایگاه عالم  و در مذمت های ثروت نمی نوشتیم اما روزگار گذشت و سبک زندگی ،ارزش ها و دیدگاها تغییر پیدا کرد و این روزهار شاید با آن قاطعیت دیگر ننویسیم " علم ". و اگر از ما بپرسند که از دو موقعیت زیر یکی را انتخاب کن : یا دانشمند ساده زیست و معمولی باش یا یک آدم متمول با ماشین گران قیمت؛ کمتر کسی شاید موقعیت اول را انتخاب می نماید و آن هم به دلیل  این که ملاک ارزیابی جامعه ما در سطح به سمت رفتن به سوی مادیات است و انسان ها با دارایی و پول ارزش گذاری می شوند .


هفته قبل اما این ادعای بالا  زیر سوال رفت و جامعه نشان داد که در درون هنوز هم فرهیختگان را دوست  و عالمان را گرامی می دارد و آنان را در صدر مجلس جای می دهد.


یکی از اساتید دانشگاه آزاد رامسر در اثر سانحه ی رانندگی جان خود را از دست داد و به محض انتشار این  خبر تاسف بار شهر را در یک بهت عجیب فرو برد و همگان از رفتن ناگهانی دکتر فلکیان ابراز غم و افسوس می کردند. علاوه بر ویژگی های شخصیتی و جایگاه خانواده محترم ایشان ، عالم و دانشمند بودن ایشان مزید غم دوچندان بود. به گونه ای که در مراسم تشییع ،  صدایی که در رامسر شنیده می شد" سکوت" بود و " سکوت " اما این سکوت ناشی از نبود انسان ها  و کی جمعیت نبود بل که سکوت جمعیتی عظیمی  که در مراسم بدرقه این استاد شرکت کرده بودند.


سفر ناگهانی این استاد ؛ چراغ را در جامعه مادی نگر ما روشن نگه داشته که هنوز کسانی هستند که عالمان را می شناسند و به احترامشان از جایگاهشان قیام می کنند بدون این که بپرسند چه اندازه ثروت دارند و ماشینی که سوار می شوند چقدر می ارزد!!!


قیامی که نشات گرفته از فطرت زلال انسان ها است و تلنگری است به جوانانی که مجذوب مادیات و دنیا شده اند و با خود می اندیشند که چیز دیگری نیست که  به آن ها بین مردمان جایگاه ببخشد و عزیز نماید و باید هر چه توان دارند را به کار گیرند تا ثروت بیندوزند.


بی گمان این حادثه غم بار می تواند " تذکری " باشد که این دوستان نگاه خود را به جهان تغییر دهند و بدانند هنوز ارزشهایی غیر از ثروت برای جامعه عزیز است که گمان می رفت با گذشت زمان از یاد رفته اند.

 در پایان برای مرحوم دکتر فلکیان غفران و برای خانواده ایشان و خانواده همسر ایشان ـ خانواده معزز ابراهیمیان و لاریجانی ـ صبر جمیل آرزومندم .

 

ز دانا بپرسید پس دادگر
که «فرهنگ» بهتر بود یا گهر؟

چنین داد پاسخ بدو رهنمون
که «فرهنگ» باشد ز گوهر فزون

که فرهنگ آرایش جان بود
ز گوهر سخن گفتن آسان بود

گهر بی هنر زار و خوار است و سست
به فرهنگ باشد روان تندرست

در دانش از گنج نامی تر است
همان نزد دانا گرامی تر است

سخن ماند از ما همی یادگار
تو با گنج دانش برابر مدار

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد