ساحل دریا آن لاین

ساحل دریا آن لاین

تماس و پیامک به نشریه 09117895385 و ارسال ای میل sada1390@yahoo.com
ساحل دریا آن لاین

ساحل دریا آن لاین

تماس و پیامک به نشریه 09117895385 و ارسال ای میل sada1390@yahoo.com

باغ تاریخی رامسر رو به مخروبه شدن


 

 درحالی باغ 33 هکتاری رامسر در آستانه ثبت جهانی قرار دارد که این اثر تاریخی و طبیعی به حال خود رها شده و رو به مخروبه شدن است. به گزارش خبرنگار مهر، باغ 33 هکتاری رامسر، در دوره پهلوی اول و با نظارت معماران اروپایی در مقابل هتل قدیم این شهرستان ساخته شد که به وسیله یک بلوار، مستقیم به ساحل دریا وصل می‌شود. دراین باغ تاریخی چندین نوع گیاه تزئینی ودرخت منحصربفرد کاشته شده که با قدمت چند ده ساله اینک سربه آسمان برافراشته و نگاه هر رهگذر را به خود جلب می‌کند. از آنجایی که وسعت محوطه این باغ تاریخی حدود 80 هکتار تعیین عرصه وحریم شده و در گذشته‌های نه چندان دور درختان میوه و سبزیجات متنوعی در آن کاشت می‌شده است و این باغ به نوعی سوای آن که گل سرسبد زیبایی‌های منطقه بود همچنین نیازغذایی هتل‌های آزادی فعلی رامسر، را نیزتامین می‌کرد که ازاین نظرقابل توجه بود.

 

متاسفانه در سالهای گذشته این فضای بکر و زیبا به حال خود رها شد و اینک شاهد آن هستیم که باغ 33 هکتاری رامسر به خاطر فقدان مدیریت دلسوز، کارایی لازم و نداشتن طرح و برنامه در راستای بهره‌برداری ازمحوطه باغ جهت خدمت به شهروندان؛ خواسته یا ناخواسته به مخروبه‌ای وسیع تبدیل شده که جز فضای موجود چیزقابل توجهی اززیبایی‌های بی نظیرآن به چشم نمی‌آید.

 

سال هاست که در گوشه وکنار محوطه باغ سی و سه هکتاری و درمیان شاخه‌های شکسته و نیم سوخته درختان، شاهد زندگی حیوانات اهلی و وحشی و پرورش گاو، گوسفند و زنبورعسل هستیم که به کام برخی شیرین و به کام شهروندان تلخ است.

 

‌هادی حلاجیان رئیس شورای اسلامی‌ رامسر در خصوص باغ سی و سه هکتاری گفت: آبادانی، بهسازی و ساماندهی این باغ میراثی، گردشگری در زمره سه اولویت مهم این دوره از شورای اسلامی و شهرداری رامسر است.

 

باغ رامسر رو به نابودی است

 

وی افزود: سرپرستی این باغ از تاریخ 25 اسفند 91 به شهرداری واگذارشده و بهسازی آن در دستور کار رسمی شورا قرار گرفته و معتقدیم که برای این باغ زیبا که اکنون رو به نابودی است ، باید پروژه ای کارشناسی شده در زمینه‌های فرهنگی ، ورزشی ، گردشگری و .. تعریف شود و استفاده از آن نیز برای عموم آزاد باشد.

 حلاجیان اضافه کرد: در حال حاضر چندین طرح برای این باغ از سوی سرمایه گذاران بخش خصوصی به شهرداری و شورا ارائه شده و پذیرای طرح‌های جدید نیز هستیم تا پس از بررسی تمامی طرح‌های پیشنهادی، بهترین طرح که متناسب با شرایط گردشگری باغ سی و سه هکتاری انتخاب شده و اجرا شود.

 

رئیس شورای اسلامی گفت: اینکه باغ 33 هکتاری یکی از مهمترین پروژه‌های شهری و امری است که تمامی اعضاء بر آن اتفاق نظر دارند.

 

باغ رامسر در آستانه ثبت جهانی است

 

مجید درجانی عضو و سخنگوی شورای اسلامی رامسر نیز در این رابطه گفت: باغ 33 هکتاری رامسر در آستانه ثبت جهانی قرار دارد و نخستین اثر میراثی در مازندران است که به این امتیاز دست یافته و این یک گام مثبت دیگر برای رامسر در زمینه گردشگری به شمار می‌رود و در ساماندهی این باغ باید طوری عمل شود که فضای سبز طراحی شده در آن بصورت طرح‌های اسلیمی است حفظ شده و دستکاری نشود.

 

اسماعیل گوهر رستمی دیگر عضو شورای اسلامی رامسر نیز گفت: عرصه باغ 33 هکتاری متعلق به شهرداری بوده و تغییرات فیزیکی در آن با اخذ نظر کارشناسان صاحب نظر در خصوص باغ لازم است که اعمال شود تا جلوی رو به نابودی رفتن آن گرفته شود.

 

باغ سالها به حال خود رها شده است

 

گوهر رستمی افزود: تمامی حق و حقوقی که از این باغ عاید می‌شود متعلق به شهرداری است و هدف ما نیز انتخاب طرح جامع بوده که در آن تمامی زمینه‌های گردشگری، فرهنگی، ورزشی و ... دیده شده باشد زیرا در حال حاضر این باغ سالهاست که به حال خود رها شده و هیچ تعریف خاصی برای آن نشده است.

 

وی اضافه کرد: تعریف جدید این باغ می‌تواند همراه با ساختن سازه‌هایی باشد که با چار چوب میراث فرهنگی مغایرت نداشته باشد ضمن اینکه بافت سنتی آن حفظ می‌شود ، طرح‌های نو در آن دیده شود.

 

جعفر لطیف زاده نائب رییس شورای اسلامی رامسر نیز گفت: اگر باغ 33 هکتاری، میراثی است بدلیل وجود هتل قدیم و کازینوی سابق (بلوار معلم ) است، لذا هر بنایی که از قدیم بجا مانده است، اگر چه میراثی است اما نباید آن را به حال خود رها کرده و شاهد نابودی آن باشیم و به بهانه میراثی بودن، حتی دیوار شکسته اش را ترمیم نکنیم.

 

بلاتکلیفی احیای باغ نمونه ایرانی

 

عباس روغنچی دیگر عضو شورای اسلامی رامسر نیز گفت: اگرچه مسئولان وقت سازمان میراث فرهنگی وگردشگری کشور در سال 1386، تصمیم براین می‌گیرند تا اولین باغ نمونه ایرانی را در محوطه باغ سی و سه هکتاری رامسر آن هم متناسب با اقلیم و جغرافیای مناطق مختلف کشور، طراحی، وساماندهی کنند اما صد افسوس با اینکه اقدامات اولیه شکل گرفت و مصالح مورد نیازهم خریداری وجانمایی شد ولی طرح احیا وساماندهی باغ مورد نظرمانند خیلی از پروژه‌های نیمه تمام شهرستان رامسر به دلایل نامعلومی که برای همیشه از مردم همیشه صبور رامسر نیز پوشیده مانده و می‌ماند این اقدام نیز دچار فرسودگی زمان و بلاتکلیفی و سرگردانی شد وحال پس ازگذشت 7 سال ازبرگزاری مراسم نمادین کلنگ زنی باغ نمونه ایرانی، همچون همیشه چشم شهروندان رامسری وهزاران گردشگرایرانی وخارجی سالها به فضایی دوخته شده است که هیچ دلسوزی ندارد و اگرهم کسی به ساماندهی آن می‌اندیشد تا به امروز تنها درحد سخنرانی پشت تریبونی و یا مصاحبه‌های تلویزیونی بوده که در قبال آن چیزی نصیب شهروندان نشده است ودراین میان چون دست‌اندرکاران ومدیران، مردم را امین خود نمی‌دانند پس حقایق را ازآنها کتمان می‌کنند.

 وی افزود: هرچند براساس نیاز مسئولان ومتولیان ذیربط باغ یاد شده حدود یک دهه پیش نخست درب خشی ازمحوطه باغ؛ ساختمان بلا استفاده والبته مدرن و میلیاردی برج چشم انداز و بدنبال آن با رایزنی مسئولان فرهنگی منطقه دراقدامی غیراصولی وبدون برنامه ریزی شده ساختمان نیمه کاره فرهنگسرای رامسر ساخته می‌شود و علاوه برآن همان طورکه گفته آمد طرح ساماندهی باغ نمونه ایرانی نیز در محوطه آن کلید می‌خورد اما هیچ یک ازاین پروژه‌ها فرجام خوشی نداشت و به سرنوشت تراژیک و اسفباری دچار شدند و هریک ازآنها چون زخمی برتن خسته باغ سی وسه هکتاری شهرستان رامسر، شهروندان وگردشگران نشسته و هر روز و هرساعت آنان را آزار می‌دهد وجالب این است که کسی به فکر این معضل بزرگ نیست.

 

روغنچی اضافه کرد: حال اگر اذعان می‌شود باغ سی وسه هکتاری رامسر دلسوز ندارد سخن گزافی نبوده و نیست چراکه تا به امروز نداشته است، مگر می‌شود این همه فضای شهری مناسب آن هم درقلب شهر وجود داشته باشد ولی کسی برای ساماندهی بهینه آن طرح وبرنامه ارائه نکند.

 

سرنوشت نفرین شده باغ نمونه ایرانی

 

وی ادامه داد: کار به جایی رسیده که آدمی با خود می‌اندیشد که باغ 33 هکتاری سرنوشتی نفرین شده دارد و به همین خاطراست که بعد از گذشت سالها هنوز اقدام اساسی در محوطه آن صورت نگرفته است، انگار این بخش ازمنطقه شهری رامسر هیچ ربطی به موقعیت جغرافیایی این شهرستان نداشته و ندارد.

 

روغنچی یادآورشد: این درحالی است که باغ سی وسه هکتاری رامسر یکی از بزرگترین ومهمترین ظرفیت‌های گردشگری کشور و غرب استان مازندران است. پس اگربه درستی و درجهت رفاه شهروندان وگردشگران به فضای آن توجه و رسیدگی می‌شد به طور یقین امروز شاهد ایجاد یک «پارک ملی» با کلیه امکانات مدرن شهری در محوطه آن بودیم که می‌توانست ضمن ایجاد اشتغال همچنین نیاز توریستی تفریحی مردم را به صورت ارزان و قابل دسترس برطرف کند و تحولات مثبتی را درمنطقه بوجود آورد. وی اظهار داشت : اساسا چنین اقدامی سبب رضایت مندی جامعه شهروندی خواهد بود که البته کسب این مهم ازوظایف مدیران شهری است ودراین زمینه نباید کوتاهی کنند.

 

این عضو شورای اسلامی شهر گفت: البته طی این سالها هرچند متولیان اصلی باغ مذکور تنها به فکر بهره برداری مالی آن هم بصورت اختصاصی از امکانات رفاهی آن بودند و در راستای ترمیم باغ نکوشیدند با این حال نباید از زحمات مدیریت شهری و شهرداری رامسر در توسعه زیباسازی بخش‌های مختلف باغ غافل بود و ازآن چشم پوشی کرد.

 

وی با بیان اینکه چرا باغ سی وسه هکتاری با اینکه ثبت سازمان میراث فرهنگی است اما پس ازگذشت سالهای متمادی، این سازمان بزرگ که متولی اصلی بناهای تاریخی است درخصوص ترمیم وتعمیروبهسازی آن برنیامد ومانع تخریب معماری منحصربفرد این باغ نشد، خاطرنشان کرد: مسلما این رفتار در نظرمردم وجامعه شهروندی اقدامی غیرقابل گذشت بوده و خیلی از سوالات شهروندان را بدون جواب گذاشته است.

 

روغنچی در پاین سخنان خود گفت : امیدواریم همانطوری که مسئولان امرازمجموعه هتل‌های آزادی رامسروچشمه‌های آب معدنی وآبگرم محوطه باغ سی وسه هکتاری بهره برداری مالی می‌کنند زین پس به خاطررضای خدا وکسب رضایت مردم با همکاری اعضای محترم شورای شهر و مدیریت شهرداری به فکراحیا وساماندهی باغ یادشده باشند واین عمل را جزوظایف خویش قلمداد کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد