ساحل دریا آن لاین

ساحل دریا آن لاین

تماس و پیامک به نشریه 09117895385 و ارسال ای میل sada1390@yahoo.com
ساحل دریا آن لاین

ساحل دریا آن لاین

تماس و پیامک به نشریه 09117895385 و ارسال ای میل sada1390@yahoo.com

ای که دستت می رسد کاری بکن

نشریه ی ساحل دریا شماره ی 25 :


ابوذر باقر سلیمی

کارشناس ارشد تهیه کنندگی تلویزیون

 

نزدیک بودن مسافت شهر رشت به رامسرسبب گردیده تا رشت مقصد خوبی برای خرید ، درمان و...برای بسیاری از همشهریان گردد. در این میان بعضی از همشهریان محترم با ماشین شخصی و گروه دیگر با مینی بوس و دسته ای دیگر با سورای های کرایه ای خود را به رشت می رسانند. بحث اصلی این یادداشت به مبلغی است که همشهریان بابت این مسافرت می پردازند.

 

موضوع بحث گروه اول که دارای خودروی شخصی هستند نیست.

 

گروه دومی که با مینی بوس مسافرت خود را طی می کنند ؛ برای استفاده از این امکان ، باید خود را به میدان " شهید رجایی " برسانند. بر اساس مصوبه ی شورای سوم شهر رامسر ، ایستگاه مینی بوس دو سه سالی است که از رمک به این میدان نقل مکان کرده است بدون این که امکانات خاصی برایش درنظر گرفته شود البته  از شنبه 27 مهر 92 برای این ایستگاه ، جایگاه نشستن برای مسافران نظیر آن چه در بعضی نقاط داخل شهر ( ابریشم محله روبروی دبیرستان امام ) وجود دارد تعبیه شده است .اگر شروع مسافرت را از میدان امام ( ره ) بدانیم. یک 400 تومان کرایه تاکسی از میدان امام تا میدان شهید رجایی  و 2600 تومان کرایه مینی بوس تا  ابتدای رشت ـ  میدان جانبازان ـ هزینه این مسافرت می باشد که کل هزینه مسافرت به رشت با مینی بوس3000 تومان می شود.

 

اما گروه سوم: ایستگاه این دسته از مسافران میدان امام (ره ) رامسر است.  کرایه مسافران براساس نرخ تعاونی از رامسر تا رشت  صندلی جلوی ماشین 12000 تومان و در صندلی عقب 11000 تومان می باشد.این قیمت ها ، قیمت مسافرت مستقیم از رامسر به رشت است اما اگر همین مسیر را شهر به شهر و یا به اصطلاح « پا به رکاب» طی شود ؛ مسافر چقدر باید بپردازد؟!!!  اجازه دهید؛ باهم حساب کنیم:

 

1-         از رامسر تا رودسر: 2500 تومان

2-         از رودسر تا لاهیجان : 1500 تومان

3-         از لاهیجان تا رشت : 2500 تومان

 

که جمع آنها ما را به مبلغ 6500 تومان می رساند.   اینجا ذکردو نکته خالی از لطف نیست:

 

1-         به تجربه ثابت شده است  معمولا هزینه مسافرت پا به رکاب از هزینه مسافرت مستقیم گران تر است.

2-         در مسافرت پا به رکاب، فرقی بین صندلی جلو وعقب ماشین نمی باشد.

 

حال اگر کرایه سواری ای که ادعا می کند نرخش بر اساس تعاونی است را  11000 تومان محاسبه کنیم ؛ بر اساس محاسبه بالا نرخ کرایه پا به رکاب را 6500 تومان در نظر بگیریم ؛ سوالی پیش می آید دلیل دریافت آن 4500 تومان مازاد بابت چیست؟!

 

داستان آن جا جالب تر خواهد شد که دانسته شود کرایه تعاونی رشت به کلاچای یک نرخی معقول و منطقی 4800 تومان دارد؛ باز فرض کنید که کرایه کلاچای به رامسر 2000 تومان ( گرانتر از نرخ 1500 تومان فعلی ) در نظر گرفته شود ؛ در نتیجه به عدد 6800 تومان می رسیم که فاصله معنا داری با 11000 تومان دارد.این نکته را نباید از یاد برد که کرایه بالا( رشت ـ کلاچای) با احتساب عوارض ، مالیات و... می باشد.

 

 تصور می شود طی شدن حدود 15 کیلومتر از مسیر 110 کیلومتری رشت به رامسر در استان مازندران سبب اجحاف و سوء استفاده از شهروندان رامسری شده است. نرخی که در استان گیلان سیر طبیعی و متعارف خود را از شهر الف تا شهر ب طی می کند چرا یک باره که به مزر دو استان  که می رسد دارای رشد غیر منطقی و نامعقول است؟!! آیا برای ورود به استان مازندران ، سواری های کرایه ای  عوارضی و یا چیزی شبیه حق گمرکی یا ورودیه می پردازند که این چنین قیمت ها بالا می رود؟!!

 

چه کسی مسئول این ظلم آشکار به مردم است ؟!!

 

آیا مشخص نبودن متولی امر سبب شده تا نمودار تغییرات کرایه آهنگی غیر طبیعی و غیرمعمول داشته باشد؟!!

 

و چرا تا کنون کسی جهت رفع این مسئله اقدام ننموده است؟!!

 

به طور کلی ؛ چه اداره یا فردی باید دادرس مردمی باشد که سالیان مدیدی است از جیبشان بیشتر برای مسیری  که نرفته اند کرایه پرداخت می کنند؟!!

 

چه اداره ای باید نظارت بر تعاونی ای نماید که خود هم گیرنده تصمیم است و هم مجری؟!!! 

 

به راستی کسانی که این نرخ تعاونی را برای مسیر رامسر تا رشت را تعیین نموده اند آیا نرخ کرایه شهر به شهر دستشان نیست؟ معیار و مبنای انان برای تعیین کرایه فعلی چه بوده است ؟!!

 

فردا دیر است ؛ فکری به حال شهروندان مظلوم کنید.

 

ای که دستت می رسد کاری بکن

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد